Systém TRANSPAREX na základe vlastných jedinečných algoritmov dokáže analyzovať verejne dostupné údaje o spoločnostiach a osobách majetkovo alebo personálne prepojených s týmito spoločnosťami, o podnikateľoch, ich prepojeniach, finančnej kondícií ich podnikania, ich aktivite vo verejnom obstarávaní, a umožňuje na základe týchto analýz vytvárať rôzne ekonomické a štatistické výstupy vrátane výstupov z hĺbkových analýz podľa individuálnych požiadaviek zákazníkov - používateľov systému TRANSPAREX.
Prevádzkovaním systému TRANSPAREX prispievame k zabezpečeniu predovšetkým bezprecedentnej transparentnosti podnikateľského prostredia, predchádzania podvodom, vytvorenia spoľahlivého obrazu o finančnej kondícií Vašich súčasných aj potenciálnych obchodných partnerov, vyššej transparentnosti verejného obstarávania, a prispievame tak k zabezpečeniu plnenia ďalších dôležitých úloh aktívnej občianskej spoločnosti, plnenie ktorých je prirodzene oprávneným záujmom verejnosti, vrátane žurnalistov, akademikov, študentov, ako aj širokej verejnosti, ktorá má právo mať čo najprehľadnejšie penzum informácií o fungovaní podnikateľského prostredia na Slovensku a procesov verejného obstarávania. Na základe ucelených informácie tak môže verejnosť riadne plniť svoju úlohu občianskej spoločnosti a s tým spojenej spoločenskej kontroly ekonomického života na Slovensku, vrátane verejného obstarávania a hospodárenia s verejnými financiami.
Pre účely zabezpečenia riadneho fungovania funkcionalít systému TRANSPAREX nakladáme primárne s údajmi spoločností, teda právnických osôb. V rámci údajov o právnických osobách sa však môžu nachádzať aj osobné údaje fyzických osôb (ľudí) prepojených s týmito spoločnosťami (napr. akcionári, spoločníci, konatelia, likvidátori, atď.).
Taktiež z verejných zdrojov čerpáme aj údaje o fyzických osobách – podnikateľoch, ktoré spracúvame v omnoho menšom rozsahu ako údaje o právnických osobách. Dôvodom je najmä absencia ekonomických ukazovateľov vo vzťahu k podnikateľskej činnosti fyzických osôb vo verejne dostupných zdrojoch.
Všetky osobné údaje získavame osobné údaje z verejných zdrojov, teda už zverejnené údaje, resp. verejne dostupné údaje.
Spracúvame takmer výlučne len osobné údaje, ktoré možno charakterizovať ako základné (všeobecné) osobné údaje. Jedinú výnimku môžu tvoriť osobné údaje o členstve osoby v politickej strane alebo politickom hnutí,ktoré môžeme použiť napr. na účely identifikácie možného konfliktu záujmov. Vždy však ide o údaje o členstve, ktoré dotknutá osoba preukázateľne zverila alebo boli zverejnené na základe jej pokynu alebo súhlasu.
V žiadnom prípade nespracúvame osobné údaje týkajúce sa uznania viny za trestné činy a priestupky.
Taktiež na našej webovej stránke nepoužívame žiadne sledovacie (trackovacie) identifikátory pre marketingové ani reklamné účely, a takéto identifikátory neumožňujeme používať na našej stránke ani žiadnym tretím stranám! Na našom webe sa preto môžete cítiť bezpečne a transparentne.
Voči spracúvaniu Vašich osobných údajov na základe oprávneného záujmu máte právo namietať.
Osobné údaje v zverejnenom rozsahu, s ktorými systém TRANSPAREX pracuje, pochádzajú z niekoľkých verejne dostupných zdrojov a to predovšetkým:
Ďalším zdrojom osobných údajov môžu byť výsledky našich vlastných analýz, výpočtov, štatistických a iných výstupov zo systému TRANSPAREX. Tieto sú zamerané primárne na vytváranie analýz podnikateľskej činnosti jednotlivých podnikateľov a účasti uchádzačov a postupe verejných obstarávateľov vo verejnom obstarávaní aj s využitím jedinečných výpočtových algoritmov. Informácie takto získané sú len výsledkom spracovania už existujúcich, zverejnených informácií. Tieto výstupy môžu obsahovať aj údaje týkajúce sa fyzických osôb, najmä ich majetkové a personálne prepojenia v podnikateľskej sfére, ich účasti na verejnom obstarávaní, a pod.
Príklad: Výstupom z analýzy je personálne prepojenie konkrétnych osôb vo viacerých spoločnostiach. Nakoľko sa jedná o informácie týkajúce sa konkrétnej fyzickej osoby, ktorá je identifikovateľná, ide o osobné údaje, ktorých zdrojom sú výstupy našich vlastných analytických činností, vychádzajúcich z verenej dostupných údajov.
Niektoré osobné údaje, s ktorými pracuje systém TRANSPAREX v rámci prípravy analýz a poskytovaní iných Služieb, môžu byť o týchto osobách poskytnuté do databáz systému TRANSPAREX aj zo strany jeho zákazníkov.
Príklad: Osoby zastupujúce právnickú osobu, ktoré nie sú zapísané v obchodnom registri ako zastupujúce túto právnickú osobu, sú pridané do verejného podnikateľského profilu zákazníka – právnickej osoby (napr. splnomocnenec právnickej osoby môže byť pridaný do profilu právnickej osoby ako jeho Oprávnená osoba na vykonávanie úkonov v systéme TRANSPAREX). Tieto údaje môžu byť zahrnuté do prípravy analýz personálneho prepojenia jednotlivých spoločností, a pod.
V určitých špecifických prípadoch môžeme informácie získavať aj na základe žiadostí o sprístupnenie informácií od povinných subjektov. Osobné údaje nám môžu byť takýmto spôsobom sprístupnené len ak sú splnené zákonné podmienky na ich sprístupnenie podľa zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií), t.j. len ak také sprístupnenie ustanovuje zákon alebo na základe písomného súhlasu dotknutej osoby.
Osobné údaje spracúvame, teda získavame z verejných zdrojov, ukladáme a analyzujeme na základe oprávneného záujmu tretích strán, ako aj nášho oprávneného záujmu vždy len v nevyhnutnom rozsahu pre naplnenie stanoveného účelu.
Na prvom mieste je celospoločenský oprávnený záujem verejnosti na transparentnosti podnikateľského prostredia a nakladania s verejnými financiami v súvislosti s verejným obstarávaním – každý kto má o to záujem by mal mať možnosť jednoduchým spôsobom zistiť o svojich obchodných partneroch, potenciálnych obchodných partneroch, konkurentoch a zákazníkoch
Transparentnosť takto zabezpečovaná pomocou systému TRANSPAREX je spôsobilá napĺňať nasledovné oprávnené záujmy verejnosti na:
Samozrejme, okrem poskytovania služieb verejnosti prevádzkou systému TRANSPAREX napĺňame aj náš oprávnený záujem na zachovaní a rozvíjaní našej podnikateľskej činnosti prevádzkovaním systému TRANSPAREX a nadväzovaním a rozvíjaním vzťahov s Užívateľmi nášho systému a našimi Zákazníkmi.
Doba uchovávania: Osobné údaje spracúvané na základe oprávneného záujmu spracúvame po dobu jeho trvania pre daný konkrétny účel spracúvania. Splnenie podmienok trvania oprávneného záujmu však pravidelne starostlivo monitorujeme a vyhodnocujeme, a ak tieto podmienky voči konkrétnym osobným údajom alebo voči konkrétnej dotknutej osobe naplnené nie sú, údaje bezodkladne vymažeme. Najdlhšie budeme tieto údaje uchovávať na základe oprávneného záujmu do skončenia poskytovania Služieb v rámci systému TRANSPAREX.
Osobné údaje v rámci systému TRANSPAREX môžu byť spracúvané aj na účely plnenia našich zákonných povinností, ak nám takéto povinnosti zákon stanovuje. Spracúvanie týchto údajov je zákonnou požiadavkou a my ako Prevádzkovateľ sme zo zákona povinní ich za týmto účelom spracúvať.
Doba uchovávania: Na účely plnenia zákonných povinností uchovávame osobné údaje po dobu stanovenú zákonom, resp. na základe zákona (napr. v zmysle predpisov o archivácii dokumentácie sme povinní uchovávať predpísanú dokumentáciu a údaje zvyčajne po dobu 10 rokov odo dňa ukončenia zmluvného vzťahu).
V rámci projektu TRANSPAREX spracúvame predovšetkým údaje o právnických osobách. V rámci údajov o právnických osobách alebo iných spracúvaných údajov spracúvame aj s tým nevyhnutne spojené osobné údaje fyzických osôb, predovšetkým týchto kategórií osôb:
V prevádzkovaní systému TRANSPAREX a zabezpečovaní všetkých jeho funkcionalít vrátane jeho riadnej bezpečnosti nám pomáha niekoľko obchodných partnerov.
Títo partneri plnia rôzne pomocné činnosti, zahŕňajúce najmä poskytovanie IT služieb a pomoci pri prevádzkovaní systému, služieb vedenia účtovníctva a daňového poradenstva, a ďalšie podporné činnosti. Tieto činnosti môžu zahŕňať aj spracúvanie osobných údajov v nevyhnutnom rozsahu. Toto spracúvanie realizujú v našom mene a výučne podľa našich pokynov.
Všetci naši dodávatelia služieb sú vyberaní starostlivo tak, aby poskytovali najvyššie záruky zachovania bezpečnosti spracúvania osobných údajov.
Osobné údaje môžeme byť z rôznych dôvodov povinní odovzdať aj ďalším príjemcom, ktorí ich môžu spracúvať pre svoje vlastné účely, vo svojom mene a na vlastnú zodpovednosť.
Takýmito príjemcami môžu byť spolupracujúce univerzity, ktoré využívajú naše údaje pre svoje vedecké, výskumné, vzdelávacie a iné aktivity, používatelia nášho systému (registrovaní alebo neregistrovaní) a naši zákazníci, ktorí nakladajú so získanými údajmi či výsledkami našich analýz pre svoje vlastné, najmä podnikateľské či žurnalistické účely, ako aj orgány verejnej moci, banky, a iné inštitúcie, ktoré si vyžiadajú našu spoluprácu pre plnenie svojich úloh.
Všetky tieto subjekty spracúvajú osobné údaje získané z nášho systému TRANSPAREX ako samostatní prevádzkovatelia, vo svojom mene, pre svoje účely a na svoju zodpovednosť. Ako samostatní prevádzkovatelia sú povinní splniť všetky svoje povinnosti podľa GDPR a ostatných právnych predpisov.
Osobné údaje spracúvame vždy po nevyhnutnú dobu, ktorá sa môže líšiť v závislosti od účelu, pre ktorý sa osobné údaje spracúvajú. Trvanie účelu spracúvania pravidelne prehodnocujeme a pokiaľ zistíme, že spracúvanie osobných údajov už nie je potrebné a ich spracúvanie nevyžaduje ani zákon, vymažeme ich ešte pred uplynutím pôvodne stanovenej doby.
Konkrétne doby spracúvania nájdete v sekcii 6) pri jednotlivých právnych základoch.
Osobné údaje v rámci systému TRANSPAREX sú uložené na serveroch v rámci Slovenskej republiky a môžu byť v nevyhnutnom rozsahu spracúvané v rámci územia Európskej únie, resp. Európskeho hospodárskeho priestoru.
K prenosu osobných údajov do tretích krajín (mimo Európskej únie) ani medzinárodných organizácií nedochádza.
V rámci spracúvania Vašich údajov nedochádza k prijímaniu rozhodnutí, ktoré sú založené výlučne na automatizovanom spracúvaní, vrátane profilovania.
Ktorýkoľvek zo súhlasov udelených Prevádzkovateľovi máte ako dotknutá osoba (osoba, ktorej osobné údaje sa spracúvajú) právo kedykoľvek odvolať na kontaktných údajov uvedených nižšie, kliknutím na link na odhlásenie sa zo zasielania marketingových ponúk alebo iným spôsobom uvedeným na webovom portáli www.transparex.sk.
Ako dotknutá osoba máte právo požadovať od Prevádzkovateľa potvrdenie o tom, či sa spracúvajú osobné údaje, ktoré sa Vás týkajú, a ak tomu tak je, máte právo získať prístup k týmto osobným údajom a aj ďalšie informácie v zmysle GDPR (čl. 15) o spracúvaní Vašich osobných údajov.
Ako dotknutá osoba máte právo na to, aby Prevádzkovateľ bez zbytočného odkladu opravil nesprávne osobné údaje, ktoré sa Vás týkajú. So zreteľom na účely spracúvania máte právo na doplnenie neúplných osobných údajov, a to aj prostredníctvom poskytnutia doplnkového vyhlásenia.
Ako dotknutá osoba máte právo na to, aby Prevádzkovateľ obmedzil spracúvanie Vašich osobných údajov, pokiaľ ide o jeden z týchto prípadov: a) ako dotknutá osoba napadnete správnosť vašich osobných údajov, pričom obmedzenie spracúvania môžete žiadať na obdobie umožňujúce Prevádzkovateľovi overiť správnosť Vašich osobných údajov; b) spracúvanie je protizákonné a Vy ako dotknutá osoba namietate proti vymazaniu Vašich osobných údajov a žiadate namiesto toho obmedzenie ich použitia; c) Prevádzkovateľ už nepotrebuje Vaše osobné údaje na účely spracúvania, ale potrebujete ich Vy ako dotknutá osoba na preukázanie, uplatňovanie alebo obhajovanie Vašich právnych nárokov; d) ako dotknutá osoba namietate voči spracúvaniu na základe oprávneného záujmu Prevádzkovateľa (podľa článku 21 ods. 1 GDPR), a to až do overenia, či oprávnené dôvody na strane Prevádzkovateľa prevažujú nad Vašimi oprávnenými dôvodmi ako dotknutej osoby.
Ak sa spracúvanie obmedzilo, takéto osobné údaje sa s výnimkou uchovávania spracúvajú len s Vašim súhlasom alebo na preukazovanie, uplatňovanie alebo obhajovanie právnych nárokov, alebo na ochranu práv inej fyzickej alebo právnickej osoby, alebo z dôvodov dôležitého verejného záujmu EÚ alebo členského štátu EÚ.
Ak sa spracúvanie Vašich osobných údajov obmedzilo, ako dotknutú osobu Vás budeme informovať pred tým, ako bude obmedzenie spracúvania zrušené.
Ako dotknutá osoba máte právo získať osobné údaje, ktoré sa Vás týkajú a ktoré ste nám poskytli, a to v štruktúrovanom, bežne používanom a strojovo čitateľnom formáte a máte právo preniesť tieto údaje ďalšiemu prevádzkovateľovi, ak: a) sa spracúvanie zakladá na zmluve, a b) ak sa spracúvanie vykonáva automatizovanými prostriedkami. Ako dotknutá osoba máte pri uplatňovaní svojho práva na prenosnosť údajov právo na prenos osobných údajov priamo od jedného prevádzkovateľa druhému prevádzkovateľovi, pokiaľ je to technicky možné. Toto právo nesmie mať nepriaznivé dôsledky na práva a slobody iných.
Ako dotknutá osoba máte tiež právo dosiahnuť u Prevádzkovateľa bez zbytočného odkladu vymazanie osobných údajov, ktoré sa Vás týkajú, a Prevádzkovateľ je povinný bez zbytočného odkladu vymazať Vaše osobné údaje, ak je splnený niektorý z týchto dôvodov: a) osobné údaje už nie sú potrebné na účely, na ktoré sa získavali alebo inak spracúvali; b) ako dotknutá osoba namietate voči spracúvaniu na základe oprávneného záujmu Prevádzkovateľa a neprevažujú žiadne oprávnené dôvody na spracúvanie alebo ako dotknutá osoba namietate voči spracúvaniu na základe oprávneného záujmu pre účely priameho marketingu; c) osobné údaje sa spracúvali nezákonne; d) osobné údaje musia byť vymazané, aby sa splnila zákonná povinnosť podľa práva EÚ alebo práva členského štátu EÚ, ktorému Prevádzkovateľ podlieha (v tomto prípade právu Slovenskej republiky).
Ak Prevádzkovateľ zverejnil osobné údaje a je povinný ich vymazať, so zreteľom na dostupnú technológiu a náklady na vykonanie opatrení podnikne primerané opatrenia vrátane technických opatrení, aby informoval prevádzkovateľov, ktorí vykonávajú spracúvanie osobných údajov, že ako dotknutá osoba ich žiadate, aby vymazali všetky odkazy na tieto osobné údaje, ich kópiu alebo repliky.
Žiadosti o výkon týchto Vašich práv ako dotknutej osoby splníme bezplatne. Ak sú však Vaše žiadosti ako dotknutej osoby zjavne neopodstatnené alebo neprimerané, najmä pre ich opakujúcu sa povahu, Prevádzkovateľ môže buď: a) požadovať primeraný poplatok zohľadňujúci administratívne náklady na poskytnutie informácií alebo na oznámenie alebo na uskutočnenie požadovaného opatrenia, alebo b) odmietnuť konať na základe žiadosti.
Ak Prevádzkovateľ spracúva Vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu (viď vyššie), máte právo namietať voči takémuto spracúvaniu a Prevádzkovateľ nesmie ďalej Vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu spracúvať, pokiaľ nepreukáže nevyhnutné oprávnené dôvody na spracúvanie, ktoré prevažujú nad Vašimi záujmami, právami a slobodami alebo dôvody na preukazovanie, uplatňovanie alebo obhajovanie právnych nárokov. Pokiaľ Prevádzkovateľ spracúva Vaše osobné údaje na základe oprávneného záujmu na účely priameho marketingu (napr. e-mailovú adresu na zasielanie rôznych ponúk tovarov a služieb), máte právo namietať a Prevádzkovateľ už nesmie za týmto účelom osobné údaje dotknutej osoby spracúvať. Svoje právo namietať môžete využiť kliknutím na odkaz (link) v každej marketingovej e-mailovej správe. Kliknutím na tento link sa trvalo odhlásite z databázy na zasielanie týchto e-mailov.
Ako odpovieme na Vašu žiadosť?Ak si uplatníte ktorékoľvek z Vašich práv, poskytneme Vám informácie o opatreniach, ktoré sa prijali na základe Vašej žiadosti, a to bez zbytočného odkladu a v každom prípade do jedného mesiaca od doručenia žiadosti. Uvedená lehota sa môže v prípade potreby predĺžiť o ďalšie dva mesiace, pričom sa zohľadní komplexnosť žiadosti a počet žiadostí. O každom takomto predĺžení Vás budeme informovať do jedného mesiaca od doručenia žiadosti spolu s dôvodmi zmeškania lehoty. Ak podáte žiadosť elektronickými prostriedkami, informácie sa Vám podľa možnosti poskytnú elektronickými prostriedkami, pokiaľ nepožiadate o iný spôsob.
Ak sa domnievate, že došlo k porušeniu Vašich práv v súvislosti so spracúvaním Vašich osobných údajov, máte právo podať sťažnosť Úradu na ochranu osobných údajov SR, Hraničná 12, 820 07 Bratislava. Viac informácií nájdete na ich webovom sídle na adrese: https://www.dataprotection.gov.sk/uoou/. Sťažnosť môžete podať aj úradu na ochranu osobných údajov v členskom štáte EÚ, v ktorom máte svoj obvyklý pobyt alebo mieste výkonu Vašej práce.
Dozorný orgán, ktorému sa sťažnosť podala, Vás bude informovať o pokroku a výsledku sťažnosti vrátane možnosti podať súdny prostriedok nápravy.
Máte tiež právo poveriť neziskový subjekt, organizáciu alebo združenie, ktoré boli riadne zriadené v súlade s právom členského štátu EÚ, ktorých ciele podľa stanov sú vo verejnom záujme a ktoré pôsobia v oblasti ochrany práv a slobôd dotknutých osôb, pokiaľ ide o ochranu ich osobných údajov, aby podali sťažnosť vo Vašom mene, aby vo Vašom mene uplatnili vyššie uvedené práva podať sťažnosť dozornému orgánu a podali súdny prostriedok nápravy a aby vo Vašom mene uplatnili právo na náhradu škody v dôsledku porušenia GDPR zo strany Prevádzkovateľa alebo niektorého z jeho sprostredkovateľov, ak to umožňuje právo príslušného členského štátu EÚ.
Ak máte akúkoľvek otázku alebo sa chcete na náš obrátiť s uplatnením svojich práv podľa GDPR, kontaktujte kedykoľvek našu zodpovednú osobu (DPO) pre oblasť spracúvania osobných údajov ktorýmkoľvek z nasledovných spôsobov:
Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo v prípade potreby aktualizovať toto poučenie. Aktuálna verzia bude vždy zverejnená na webovom sídle www.transparex.sk.
Účinné ku dňu: 1.1.2021