Druh rozhodnutia
Uznesenie
Dátum
10.04.2019
Oblasť
Podoblasť
Odmietnutie
Povaha rozhodnutia
Iná povaha rozhodnutia
Navrhovateľ
36039764
Odporca
31322638
Zástupca navrhovateľa
36865192
Zástupca odporcu
37869566
Spisová značka
23S/57/2019
Identifikačné číslo spisu
6019200139
ECLI
ECLI:SK:KSBB:2019:6019200139.1
Súd
Krajský súd Banská Bystrica
Sudca
JUDr. Drahomíra Mikulajová


Text


Súd: Krajský súd Banská Bystrica
Spisová značka: 23S/57/2019
Identifikačné číslo súdneho spisu: 6019200139
Dátum vydania rozhodnutia: 11. 04. 2019
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Drahomíra Mikulajová
ECLI: ECLI:SK:KSBB:2019:6019200139.1

Uznesenie
Krajský v Banskej Bystrici, ako správny súd, v právnej veci žalobcu: Slovenská ťažobná spoločnosť,
spol. s r.o., so sídlom Študentská 24, 984 03 Lučenec, IČO: 36 039 764, zastúpený: Advokátska
kancelária Kucek & Partners, s.r.o., so sídlom Mickiewiczova 9, 811 07 Bratislava, IČO: 36 865 192, proti
žalovanému: Hlavný banský úrad, so sídlom Kammerhofská č. 25, 969 01 Banská Štiavnica, za účasti
ďalšieho účastníka konania: GEOCOMPLEX, a.s., so sídlom Grösslingová 45, 811 09 Bratislava, IČO:
31 322 638, zastúpený: JUDr. Michal Luknár, advokát, so sídlom Zvolenská 8, 949 11 Nitra, adresa na
doručovanie: Grösslingová 45, 811 09 Bratislava, IČO: 37 869 566, v konaní o preskúmanie zákonnosti
opatrenia žalovaného č. 271-231/2017 zo dňa 11.02.2019, takto

r o z h o d o l :

I. Súd žalobu o d m i e t a.

II. Žiaden z účastníkov konania nemá právo na náhradu trov konania.

o d ô v o d n e n i e :

1. Žalobca podal dňa 22.02.2019 správnu žalobu (na pošte), ktorou sa domáha preskúmania zákonnosti
opatrenia žalovaného č. 271-231/2019 zo dňa 11.02.2019. Jedná sa o list označený ako „Odvolanie
proti rozhodnutiu Obvodného banského úradu v Banskej Bystrici č. 562-3075/2018 zo 7.12.2018 o
povolení banskej činnosti v dobývacom priestore Pinciná - oznámenie“ (ďalej len „Oznámenie“), ktorým
dal žalobcovi možnosť vyjadriť sa pred vydaním rozhodnutia o odvolaní k jeho podkladu podľa § 33 ods.
2 zákona č. 71/1967 Zb. Správny poriadok a zároveň určil žalobcovi lehotu 5 dní od doručenia tohto
Oznámenia na vyjadrenie sa k podkladu rozhodnutia i k spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho
doplnenie.

2. Žalobca v zmysle petitu žaloby žiadal zrušiť opatrenie žalovaného podľa § 191 ods. 1 písm. c), d),
g) zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok (ďalej len „SSP“) a vec vrátiť žalovanému na
ďalšie konanie. Žalobu odôvodňoval tým, že žalobca vstúpil do konania o povolenie banskej činnosti -
otvárky, prípravy a dobývania výhradného ložiska bituminóznych hornín v dobývacom priestore Pinciná
žiadosťou zo dňa 08.02.2019, doručenou elektronicky žalovanému dňa 09.02.2019 a do spisu nahliadol
dňa 14.02.2019, preto nebolo možné reálne v zmysle Oznámenia žalovaného uplatniť práva žalobcu,
ako účastníka konania v súlade s § 33 ods. 2 Správneho poriadku. Žalovaný svojím postupom v celom
rozsahu znemožnil žalobcovi realizovať svoje právo vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia žalovaného
o odvolaní proti prvostupňovému rozhodnutiu v konaní o povolení banskej činnosti, resp. toto ostalo
iba vo formálnej a iluzórnej rovine. Žalovaný zaťažil svoje opatrenie nezákonnosťou pre jeho rozpor s
ustanoveniami § 33 ods. 2 Správneho poriadku a § 3 ods. 2 Správneho poriadku, čím porušil právo
žalobcu na súdnu a inú právnu ochranu podľa článku 46 Ústavy SR.

3. Žalovaný vo vyjadrení k žalobe uviedol, že žalobou napadnuté Oznámenie nie je predmetom súdneho
prieskumu, pretože ide o opatrenie, ktorým sa administratívne konanie nekončí. Napadnuté Oznámenie
nemohlo mať za následok ujmu na subjektívnom práve žalobcu vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia.



Oznámenie bolo splnomocnenému zástupcovi žalobcu doručené dňa 19.02.2019. Vyjadrenie a námietky
predložil splnomocnený zástupca žalobcu podaním z 20.02.2019. Žalovaný sa s jeho vyjadrením v
odvolacom konaní zaoberal a vysporiadal sa s ním v odôvodnení rozhodnutia o odvolaní č. 271-291/2019
z 21.02.2019. Žalovaný namietal, že všeobecnou správnou žalobou žalobca napadol list (oznámenie)
žalovaného, ktorý účelovo označuje ako opatrenie, aj keď v skutočnosti je to len administratívny úkon
žalovaného. Ak by napriek tomu správny súd prijal argumentáciu žalobcu, že sa jedná o opatrenie
v zmysle § 3 ods. 1 písm. c) SSP, žalovaný tvrdil, že sa nejedná o spôsobilý predmet súdneho
prieskumu v zmysle § 7 písm. e) SSP, podľa ktorého správne súdy nepreskúmavajú rozhodnutia
orgánov verejnej správy predbežnej, procesnej alebo poriadkovej povahy, ak nemohli mať za následok
ujmu na subjektívnych právach účastníka konania. Nesúhlasil s účelovým tvrdením žalobcu, že súdny
prieskum opatrení je daný aj u takých opatrení, ktorými sa administratívne konanie nekončí. Žalovaný je
presvedčený, že napadnuté oznámenie nie je zaťažené žiadnym rozporom s ustanoveniami § 3 ods. 2
a § 33 ods. 2 Správneho poriadku a nie je ani porušením práva žalobcu na súdnu a inú právnu ochranu
podľa článku 46 Ústavy SR, pretože žalobca, ako účastník konania vo veci povolenia banskej činnosti
má právo napadnúť správnou žalobou aj žalovaným vydané rozhodnutie č. 271-291/2019 z 21.02.2019
o odvolaní. Žalobu navrhol, ako nedôvodnú zamietnuť podľa § 190 SSP alebo odmietnuť podľa § 28
SSP poukazujúc na to, že podanou žalobou žalobca sleduje zneužitie práva.

4. Ďalší účastník konania GEOCOMPLEX, a.s. vo vyjadrení k žalobe uviedol, že sa nestotožňuje s
tvrdením žalobcu, že Oznámenie je opatrením, nakoľko podľa žalobcu toto opatrenie má za následok
ujmu na subjektívnych právach účastníka konania, čo nie je pravda. Oznámením žalovaný priznal
žalobcovi postavenie účastníka konania o povolení banskej činnosti a dal mu možnosť vyjadriť sa pred
vydaním rozhodnutia o odvolaní k jeho podkladu i k spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho
doplnenie, t. j. vyhovel žiadosti žalobcu, čím v žiadnom prípade nemohlo dôjsť k ujme na subjektívnych
právach žalobcu. Lehota bola žalobcovi určená v rovnakej dĺžke ako ostatným účastníkom konania.
K ujme na právach žalobcu nemohlo dôjsť ani z dôvodu namietaného pochybenia žalovaného pri
doručovaní Oznámenia.

5. Ďalší účastník konania namietal, že Oznámenie nemôže byť predmetom súdneho prieskumu
s poukazom na § 7 písm. e) SSP, keďže žalobca žiadnym spôsobom nepreukázal, na akých
konkrétnych subjektívnych právach mal utrpieť Oznámením ujmu. Z dikcie § 7 písm e) SSP vyplýva,
že predmetom prieskumu môže byť len také procesné rozhodnutie alebo opatrenie, ktoré malo za
následok ujmu na subjektívnych právach účastníka konania, pričom nestačí len hroziaca ujma, ako
to nesprávne interpretuje žalobca. Je potrebné odmietnuť tvrdenie žalobcu, že reálnej a efektívnej
ochrany pred nezákonnosťou Oznámenia sa domôže len podaním tejto žaloby, pretože žalobca má
právo v zákonom stanovenej lehote podať proti právoplatnému rozhodnutiu žalovaného o odvolaní proti
rozhodnutiu Obvodného banského úradu v Banskej Bystrici o povolení banskej činnosti pre spoločnosť
GEOCOMPLEX správnu žalobu. Napokon konštatoval, že nie je zrejmé, čo žalobca sleduje predmetnou
správnou žalobou, pretože pokiaľ by správny súd žalobe vyhovel, v podstate by tým došlo zároveň aj
k strate postavenia účastníka konania o povolení banskej činnosti, ktoré bolo žalobcovi napadnutým
Oznámením tiež priznané, napokon vyhovenie správnej žalobe by ani nemohlo zasiahnuť do právoplatne
skončeného konania o povolení banskej činnosti.

6. Podľa ďalšieho účastníka konania žalobcovi bolo v plnej miere umožnené realizovať jeho práva.
Sám žalobca v správnej žalobe potvrdil, že mu Oznámenie bolo uložené do elektronickej schránky
dňa 11.02.2018, a že si ho prevzal dňa 19.02.2019. Žalobca vo veci pred vydaním rozhodnutia o
odvolaní podal relevantné vyjadrenie. Neuviedol, v čom má spočívať ujma na jeho právach v dôsledku
skutočností, že Oznámenie mu bolo doručované aj iným spôsobom, pričom sám považuje iný spôsob
za doručovanie bez právnych účinkov. Súd v zmysle judikatúry neprihliada na vady konania, ktoré nie sú
žalobcovi na ujmu v zmysle uznesenia ÚS SR sp. zn. I.ÚS 214/2010-8. Ďalší účastník konania uviedol,
že žalobca špekulatívne požiadal žalovaného, aby s ním konal ako s účastníkom konania o povolení
banskej činnosti až bezprostredne pred jeho právoplatným skončením, napriek tomu, že mal vedomosť
o tomto prebiehajúcom konaní už skôr, čím sám zapríčinil situáciu, ktorú teraz účelovo napáda. Poukázal
pritom na ustanovenie § 5 ods. 12 SSP v spojení s § 28 SSP, v zmysle ktorých správny súd môže
výnimočne odmietnuť žalobu, ktorá má šikanózny charakter alebo ktorou sa sleduje zneužitie práva, či
jeho bezúspešné uplatňovanie.



7. Ďalší účastník konania navrhol, aby správny súd všeobecnú správnu žalobu ako nedôvodnú zamietol,
a aby zaviazal žalobcu nahradiť spoločnosti GEOCOMPLEX, a.s. trovy konania v celom rozsahu.

8. Zároveň s podaním správnej žaloby žalobca navrhol priznať žalobe odkladný účinok podľa § 185 písm.
a) SSP, pretože žalobcovi v dôsledku Oznámenia hrozí iný nenapraviteľný následok, prípadne závažná
ujma, nakoľko žalobca nemôže uplatniť reálne svoje práva v konaní o povolenie banskej činnosti.

9. Žalovaný, ako aj ďalší účastník konania navrhli zamietnuť návrh na priznanie odkladného účinku
správnej žalobe, pretože žalobca ničím nepreukázal splnenie zákonných podmienok pre vyhovenie jeho
návrhu. Žalobca vôbec neuviedo,l v čom by mala spočívať jemu hroziaca závažná ujma, prípadne iný
vážny nenapraviteľný následok, a už vôbec ničím nepreukázal túto hrozbu. Navyše, pri napadnutom
Oznámení (administratívnom úkone), ani nemožno uvažovať o jeho okamžitom výkone, resp. o jeho
iných právnych následkoch.

10. Krajský súd v Banskej Bystrici, ako správny súd vecne a miestne príslušný, primárne posudzoval, či
sú splnené procesné podmienky, za ktorých môže konať vo veci a rozhodnúť (§ 97 SSP).

11. Podľa § 98 písm. g) SSP; správny súd uznesením odmietne žalobu, ak je neprípustná.

12. Podľa § 7 písm. e) SSP; správne súdy nepreskúmavajú rozhodnutia orgánov verejnej správy a
opatrenia orgánov verejnej správy predbežnej, procesnej alebo poriadkovej povahy, ak nemohli mať za
následok ujmu na subjektívnych právach účastníka konania.

13. Podľa § 3 ods. 1 písm. c) SSP; na účely tohto zákona sa rozumie opatrením orgánu verejnej správy
správny akt vydaný orgánom verejnej správy v administratívnom konaní, ktorým sú alebo môžu byť
práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti fyzickej osoby a právnickej osoby priamo dotknuté.

14. Správny súd po oboznámení sa s predmetom správnej žaloby, so stanoviskami a argumentáciou
účastníkov konania, s administratívnym spisom a najmä so žalobou napadnutým opatrením -
Oznámením zo dňa 11.02.2018 dospel k záveru, že žaloba je neprípustná pre nespôsobilý predmet
súdneho prieskumu.

15. Z ustanovenia § 7 písm. e) SSP vyplýva, že správne súdy nepreskúmavajú také opatrenia orgánu
verejnej správy predbežnej, procesnej alebo poriadkovej povahy, ktoré nemohli mať za následok ujmu
na subjektívnych právach účastníka konania. Preto bolo potrebné vyhodnotiť, či v danom prípade
žalobou napadnuté opatrenie vzhľadom na jeho obsah, malo za následok ujmu na subjektívnych právach
účastníka konania.

16. Správny súd dospel k záveru, že vzhľadom na okolnosti predmetnej veci napadnuté opatrenie
nemohlo mať za následok ujmu na subjektívnych právach účastníka konania, ak žalobca realizoval
svoje právo vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia žalovaného o odvolaní, ktoré bolo pri rozhodovaní
zohľadnené. Za relevantné považuje správny súd to, že žalobca, ako účastník konania vo veci
povolenia banskej činnosti má právo napadnúť správnou žalobou meritórne rozhodnutie žalovaného č.
271-291/2019 zo dňa 21.02.2019 o odvolaní. Prípadné pochybenia alebo vady v konaní o povolenie
banskej činnosti, môže žalobca, ak by sa preniesli do zákonnosti rozhodnutia vo veci samej, namietať
v správnej žalobe smerujúcej proti tomuto meritórnemu rozhodnutiu a dožadovať sa zrušenia takéhoto
rozhodnutia s odkazom na § 191 ods. 1 písm. g) SSP.

17. Je pravdou, že ustanovenie § 7 písm. e) SSP, na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy v
zmysle § 248 písm. a) OSP už umožňuje jednoznačne správnemu súdu preskúmať zákonnosť aj
rozhodnutí a opatrení predbežnej procesnej a poriadkovej povahy, avšak len za predpokladu, že by mohli
mať za následok ujmu na subjektívnych právach účastníka administratívneho konania. V predmetnej
veci, však nedošlo k súvislosti s vydaním (prijatím) žalobou napadnutého Oznámenia k priamemu
zásahu do subjektívnych práv, ešte pred vydaním meritórneho alebo konečného rozhodnutia, ktoré by
predstavovalo ujmu žalobcovi, pričom by bolo nevyhnutné poskytnúť mu súdnu ochranu vyhovením
tejto správnej žalobe. Právo namietať proti procesnému postupu, proti spôsobu a obsahu „Oznámenia“
zostáva žalobcovi zachované v rámci žalobných námietok v prípade podania správnej žaloby proti
meritórnemu rozhodnutiu o odvolaní v konaní o povolení banskej činnosti, kde môže namietať ním



tvrdené porušenie procesných predpisov a preukazovať, či takéto porušenie sa odrazilo v nezákonnosti
prijatého a žalobou napadnutého meritórneho, v danom prípade konečného rozhodnutia.

18. Z dôvodov vyššie uvedených správny súd žalobu odmietol ako neprípustnú podľa § 98 písm. g) SSP,
pretože žalobou napadnuté opatrenie - Oznámenie žalovaného zo dňa 11.02.2018 súd vyhodnotil, ako
nespôsobilý predmet súdneho prieskumu (§ 7 písm. e) SSP).

19. náhrade trov konania súd rozhodol podľa výsledku konania v zmysle § 170 písm. a) SSP, podľa
ktorého, ak žaloba bola odmietnutá v zmysle § 98 ods. 1 SSP alebo ak bolo konanie zastavené podľa §
99 SSP, platí všeobecná zásada, že žiaden z účastníkov konania nemá právo na náhradu trov konania.
Správny súd nepristúpil k aplikácii § 171 ods. 1 SSP, zastávajúc názor, že v danom prípade žalobcovi
nemožno pričítať procesné zavinenie na odmietnutí žaloby, ak toto bolo výsledkom úvahy správneho
súdu pri interpretácii aplikovaného ustanovenia § 98 ods. 1 písm. g) v spojení s § 7 písm. e) SSP a
nedošlo k odmietnutiu žaloby v zmysle § 28 v spojení s § 5 ods. 12 SSP, kedy by v prípade odmietnutia
šikanóznej žaloby bolo na mieste zaviazať žalobcu nahradiť náhradu trov konania ostatným účastníkom
konania.

20. Keďže správny súd odmietol žalobu ako neprípustnú, upustil od rozhodovania o návrhu žalobcu
priznať správnej žalobe odkladný účinok v zmysle § 185 písm. a) SSP. Bolo by totiž bez praktického
významu rozhodovať o takomto návrhu, pretože uznesenie o odkladnom účinku (v prípade vyhovenia
návrhu, ako aj v prípade zamietnutia návrhu) nadobúda právoplatnosť jeho doručením, rovnako ako
aj uznesenie o odmietnutí žaloby. Hypoteticky, pokiaľ by aj správny súd odkladný účinok priznal (čo
vzhľadom na okolnosti veci neprichádzalo do úvahy) odkladný účinok by zanikol právoplatnosťou
rozhodnutia správneho súdu o odmietnutí žaloby (§ 186 ods. 2 SSP). Rozhodnutie o odmietnutí žaloby
bolo vydané počas plynutia 30 dňovej lehoty, v ktorej mal súd rozhodnúť o návrhu žalobcu na priznanie
odkladného účinku správnej žalobe (§ 187 ods. 3 SSP), keďže vyjadrenie žalovaného s administratívnym
spisom bolo správnemu súdu doručené dňa 22.03.2019.

21. Správny súd poznamenáva, že žalobcom označený ďalší účastník konania obec Pinciná, ktorá bola
účastníkom administratívneho konania o povolenie banskej činnosti - otvárky, prípravy a dobývania
výhradného ložiska bituminóznych hornín v dobývacom priestore Pinciná, sa svojho účastníctva v konaní
pred správnym súdom právne korektným spôsobom vzdal v súlade s § 32 ods. 4 SSP, s právnymi
účinkami ku dňu 20.03.2019 (§ 55 ods. 4 SSP), preto súd ďalej s ním nepokračoval v konaní.

22. O vrátení zaplateného súdneho poplatku bude správny súd rozhodovať samostatným uznesením (§
11 ods. 3 posledná veta a § 14 ods. 4 zákon č. 71/1992 Zb.).

23. Toto rozhodnutie prijal senát správneho súdu pomerom hlasov 3:0.
Toto rozhodnutie prijal senát správneho súdu pomerom hlasov 3:0.

Poučenie:

Uznesenie nadobúda právoplatnosť doručením ( § 151 ods. 2 SSP).

Proti tomuto uzneseniu je prípustná kasačná sťažnosť (§ 438 ods. 1 SSP, § 439 ods. 2 SSP
a contr. a § 439 ods. 3 SSP a contr.).

O kasačnej sťažnosti rozhoduje kasačný súd - Najvyšší súd SR (§ 438 ods. 2 SSP). Kasačnú sťažnosť
je potrebné podať na Krajskom súde v Banskej Bystrici (§ 444 ods. 1 SSP) v lehote jedného mesiaca od
doručenia rozhodnutia oprávnenému subjektu (§ 443 ods. 1 SSP). Kasačná sťažnosť podaná v listinnej
podobe musí byť podaná v potrebnom počte vyhotovení (§ 56 ods. 3 SSP).

Podľa § 445 ods. 1, 2 SSP, (1) v kasačnej sťažnosti sa musí okrem všeobecných náležitostí podania
podľa § 57 uviesť
a) označenie napadnutého rozhodnutia,
b) údaj, kedy napadnuté rozhodnutie bolo sťažovateľovi doručené,



c) opísanie rozhodujúcich skutočností, aby bolo zrejmé, v akom rozsahu a z akých dôvodov podľa § 440
sa podáva (ďalej len "sťažnostné body"),
d) návrh výroku rozhodnutia (sťažnostný návrh).
(2) Sťažnostné body možno meniť len do uplynutia lehoty na podanie kasačnej sťažnosti.

Podľa § 449 ods. 1, 2 SSP, (1) sťažovateľ alebo opomenutý sťažovateľ musí byť v konaní o kasačnej
sťažnosti zastúpený advokátom. Kasačná sťažnosť a iné podania sťažovateľa alebo opomenutého
sťažovateľa musia byť spísané advokátom.
(2) Povinnosti podľa odseku 1 neplatia, ak
a) má sťažovateľ alebo opomenutý sťažovateľ, jeho zamestnanec alebo člen, ktorý za neho na
kasačnom súde koná alebo ho zastupuje, vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa,
b) ide o konania o správnej žalobe podľa § 6 ods. 2 písm. c) a d),
c) je žalovaným Centrum právnej pomoci.