Druh rozhodnutia
Rozsudok
Dátum
24.11.2020
Oblasť
Správne právo
Podoblasť
Žaloby proti právoplatným rozhodnutiam a postupom správnych orgánov
Povaha rozhodnutia
Iná povaha rozhodnutia
Navrhovateľ
31303862
Odporca
31560636
Zástupca odporcu
31820174
Spisová značka
2S/287/2017
Identifikačné číslo spisu
8017200333
ECLI
ECLI:SK:KSBA:2020:8017200333.2
Súd
Krajský súd Bratislava
Sudca
JUDr. Michal Dzurdzík PhD.


Text


Súd: Krajský súd Bratislava
Spisová značka: 2S/287/2017
Identifikačné číslo súdneho spisu: 8017200333
Dátum vydania rozhodnutia: 25. 11. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Michal Dzurdzík PhD.
ECLI: ECLI:SK:KSBA:2020:8017200333.2

ROZSUDOK V MENE
SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Krajský súd v Bratislave v senáte zloženom z predsedu senátu JUDr. Michala Dzurdzíka, PhD. a
členov senátu JUDr. Jeannette Hajdinovej a JUDr. Vlastimila Pavlikovského, v právnej veci žalobcu:
Lesoochranárske zoskupenie VLK, občianske združenie, so sídlom v Tulíčku č. 310 IČO: 31303862,
zastúpeného JUDr. Ivetou Rajtákovou, advokátkou, AK so sídlom Štúrova č. 20, Košice, proti
žalovanému: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, so sídlom v Bratislave, Námestie
Ľ. Štúra 1, za účasti ďalších účastníkov konania: 1. Tatry mountain resorts, a.s., so sídlom Demänovská
Dolina 72, 031 01 Liptovský Mikuláš IČO: 31 560 636, zastúpeného JUDr. Barborou Miškovou
Kubošiovou, advokátkou, AK so sídlom Košická 2624/32, 058 01 Poprad, 2. Združenie domových
samospráv, Rovniankova č. 1667/14, Bratislava P.O.BOX 218, IČO: 31 820 174, o preskúmanie
zákonnosti rozhodnutia žalovaného č. 7598/2015-2.3 zo dňa 28.10.2015, jednohlasne, takto

r o z h o d o l :

Krajský súd v Bratislave žalobu zamieta.

Žalovanému sa náhrada trov konania nepriznáva.

Ďalším účastníkom sa náhrada trov konania nepriznáva.

o d ô v o d n e n i e :

I. administratívne rozhodnutie

1. Žalovaný rozhodnutím č. 7598/2015-2.3 zo dňa 28.10.2015 podľa § 2 ods. 1 písm. d) zákona č.
525/2003 Z. z. a § 58 ods. 1 Správneho poriadku zamietol odvolanie žalobcu a potvrdil prvostupňové
rozhodnutie Okresného úradu Prešov, odboru starostlivosti o životné prostredie (č. OU-PO-OSZP1-
2015/034419-16/KM-R zo dňa 10.9.2015, ktorým okresný úrad na základe žiadosti právnickej osoby
Tatry mountain resorts a.s. povolil výnimku zo zákazov podľa § 16 ods. 1 písm. b) a f), § 16 ods. 1
písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. c) a § 15 ods. 1 písm. c) zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody
a krajiny v znení neskorších predpisov na poškodenie vegetačného a pôdneho krytu v piatom stupni
ochrany na časti pozemku parc. č. C. XXXX/X v katastrálnom území Tatranská Lomnica, na rušenie
pokoja a ticha v piatom stupni ochrany a na umiestnenie dočasných informačných výstražných tabúľ
v súvislosti s označením stavebného priestoru v piatom a štvrtom stupni ochrany v národnej prírodnej
rezervácii Skalnatá dolina v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na sústave zasnežovania v lokalite
Čučoriedky - západ v katastrálnom území Tatranská Lomnica podľa projektu „Oprava zasnežovania v
lokalite Čučoriedky - západ v k.ú. Tatranská Lomnica“ a podľa § 82 ods. 12 zákona č. 543/2002 Z. z.
určil podrobnejšie podmienky vykonávania činnosti.
2. Žalovaný napadnuté rozhodnutie odôvodnil predovšetkým tým, že vymedzenie územia Tatranského
národného parku (nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2003 Z.z., ktorým sa vyhlasuje Tatranský
národný park), ako aj vymedzenie územia NPR Skalnatá dolina (vyhláška Slovenskej komisie pre



životné prostredie č. 166/1991 Zb. o štátnych prírodných rezerváciách a chránených náleziskách v
Tatranskom národnom parku) bolo všeobecne záväznými právnymi predpismi ustanovené tak, že do
územia národného parku boli zahrnuté napr. celé intravilány tatranských osád a do národných prírodných
rezervácií boli zahrnuté i existujúce lyžiarske zjazdové a bežecké trate a s nimi súvisiace viaceré stavby
a technické objekty. Je teda zrejmé, že územie národného parku a národných prírodných rezervácií je
z hľadiska jeho prírodoochranných hodnôt značne diferencované. Zákon č. 543/2002 Z.z. taxatívnym
spôsobom vymenováva zoznam činností, ktorých uskutočňovanie je v tom ktorom stupni zakázané,
bez ohľadu na konkrétne podmienky a prírodné danosti chráneného územia. Na území národných
parkov a národných prírodných rezervácií má byť táto disproporcia riešená vyhlásením zón národných
parkov alebo zón národných prírodných rezervácií. Zóny by mali byť ustanovené tak, aby členenie
územia národného parku na zóny zodpovedalo stavu jeho biotopov. Chránené územia sú zónované
postupne podľa toho do akej miery sa darí zosúladiť požiadavky vlastníkov, správcov a nájomcov
pozemkov v chránených územiach so záujmami ochrany prírody. Zóny boli vymedzené v Pieninskom
národnom parku (vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 319/2004 Z.z.,
ktorou sa ustanovujú zóny Pieninského národného parku). V súčasnosti je pripravený na predloženie
do medzirezortného pripomienkového kovania návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa
vyhlasuje Národný park Slovenský raj a jeho zóny.
3. Podľa žalovaného žiadateľ postupoval v súlade s platnými právnymi predpismi a okresný úrad bol
povinný vo veci jeho žiadosti konať a rozhodnúť. Znižovanie stupňa ochrany v Tatranskom národnom
parku a NPR Skalná dolina nie je v kompetencii okresného úradu, ale vlády Slovenskej republiky.
Napadnutým rozhodnutím okresný úrad povolil výnimky zo zákazov podľa § 16 ods. 1 písm. b) a f), §
16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. c) a § 15 ods. 1 písm. c) zákona č. 543/2002 Z. z. na
poškodenie vegetačného a pôdneho krytu a na rušenie pokoja a ticha v piatom stupni ochrany a na
umiestnenie dočasných informačných výstražných tabúľ v súvislosti s označením stavebného priestoru
v NPR Skalnatá dolina v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na sústave zasnežovania v lokalite
Čučoriedky - západ v katastrálnom území Tatranská Lomnica podľa projektu „Oprava zasnežovania v
lokalite Čučoriedky západ v k.ú. Tatranská Lomnica“. Predmetom žiadosti žiadateľa bola rekonštrukcia
už existujúcich objektov, ktorých realizácia bola umožnená rozhodnutím bývalého Krajského úradu
životného prostredia v Prešove - odboru kvality životného prostredia č. 1/2008/00464-024/KM-R zo dňa
11.6.2008, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 12.6.2008. V uvedenom konaní mal v súlade s vtedy
platným zákonom č. 543/2002 Z. z. odvolateľ postavenie zúčastnenej osoby a napriek tomu, že uvedené
rozhodnutie obsahuje okrem iného aj udelenie výnimky z tých istých zákazov uvedených v zákone č.
543/20023 Z. z. ako prvostupňové rozhodnutie, odvolateľ nemal v tejto časti k vydaniu rozhodnutiu
pripomienky. Rozhodnutie bývalého Krajského úradu životného prostredia v Prešove - odboru kvality
životného prostredia č. 1/2008/00464- 024/KM-R zo dňa 11.6.2008 bolo prílohou žiadosti žiadateľa a
vyjadrenie odvolateľa sa nachádza na str. 8 spomenutého rozhodnutia.
4. Zákon č. 543/2002 Z.z. bližšie nešpecifikuje odôvodnený prípad pre povolenie výnimky a ponecháva
rozhodnutie na správnej úvahe orgánu ochrany prírody. Odôvodnenosť povolenia výnimky okresný úrad
odôvodnil skutočnosťou, že povolené činnosti svojim rozsahom a spôsobom vykonávania a dočasnosťou
trvania, za dodržania stanovených podmienok nemôžu ohroziť predmet ochrany v daných chránených
územiach, sa budú realizovať v území, v ktorom sú vybudované zjazdovky a ich infraštruktúra,
nepredstavujú nové zásahy v území funkčne vymedzenom za účelom lyžiarskych športov. Na základe
vyššie uvedeného považoval žalovaný námietku odvolateľa, že rozhodnutie okresného úradu o povolení
výnimky je neodôvodnené, za neopodstatnenú. Žalovaný sa stotožnil s vyhodnotením podkladov
rozhodnutia, ktoré si okresný úrad v konaní vo veci žiadosti žiadateľa zaobstaral, ako aj s jeho
odôvodnením povolenia výnimky v chránenom území so štvrtým a piatym stupňom ochrany. Okresný
úrad pri vydávaní prvostupňového rozhodnutia postupoval v súlade s procesnoprávnymi ustanoveniami
správneho poriadku a zákona o ochrane prírody a náležíte zistil skutkový stav veci, na ktorý správne
aplikoval príslušné hmotnoprávne ustanovenia zákona o ochrane prírody. Žalovaný ani v rámci vlastného
preskúmavania spisu, nad rámec tvrdení odvolateľa neidentifikoval žiadne nedostatky, pre ktoré by
musel prvostupňové rozhodnutie zrušiť alebo zmeniť.

II. žaloba a námietky

5. Žalobca v žalobe namietal, že napriek tomu, že žiadateľ svoju žiadosť o povolenie výnimiek zo zákazov
uvedených pod bodom 4 až 8 nevzal späť, prvostupňový orgán o jeho žiadosti v tejto časti nerozhodoval.
Vzhľadom na to zaťažil svoje rozhodnutie vadou, ktorá mala za následok nesprávne rozhodnutie vo



veci. Nerozhodnutím o celej žiadosti žiadateľa totiž správne orgány založili stav, keď žiadateľ bude
realizovať nielen rozhodnutiami povolené zakázané činnosti, ale aj také, na ktoré mu výnimky povolené
neboli. Prvostupňový správny orgán takýto postup odôvodnil (a žalovaný jeho postup potvrdením jeho
rozhodnutia odobril) nezákonne. Na vjazd a státie motorových vozidiel, zabezpečujúcich výstavbu
a dopravu materiálu na rekonštrukciu, nemožno vztiahnuť ani jednu z výnimiek. Ani z rozhodnutia
žalovaného, ani prvostupňového orgánu, ani zo žiadneho iného podkladu nevyplýva, že by žiadateľ tvrdil,
že všetky motorové vozidlá a stavebné mechanizmy, ktoré zabezpečujú výstavbu a dopravu materiálu
sú jeho vlastníctvom. Z prvostupňového rozhodnutia je možné zistiť len, že žiadateľ „deklaroval, že
rekonštrukčné práce budú vykonávané jeho kráčajúcim bágrom a jeho pracovníkmi“. Z uvedenej časti
rozhodnutia však nemožno vyvodiť, že by všetky motorové vozidlá, ktoré budú zabezpečovať prívoz
stavebného materiálu boli vlastníctvom žiadateľa. Tejto skutočnosti si bol celkom zjavne vedomý aj
prvostupňový správny orgán, ktorý už vyššie uvedeným spôsobom spojil údajnú výnimku pre vjazd a
státie všetkých motorových vozidiel, nielen s ust. § 13 ods. 1 písm. a) ZOPK, ale aj s písm. c) citovaného
zákonného ustanovenia. Zákonná výnimka podľa § 13 ods. 3 písm. a) ZOPK sa vzťahuje výslovne na
vozidlá patriace tam vymenovaným subjektom. Z povahy veci rovnako vyplýva, že uvedené mechanizmy
neslúžia na obhospodarovanie pozemku. Je nepochybné, že uvedené motorové vozidlá a stavebné
mechanizmy sa budú pohybovať nie len po lesnej ceste, ale aj priamo na mieste stavebných prác,
teda v mieste kde sa nachádzajú šachty a vzduchové potrubie. Nemožno mať pochybnosti o tom, že
šachty sa nenachádzajú na lesnej ceste a s podkladov rozhodnutia nevyplýva, že ba sa na lesnej ceste
nachádzalo vzduchové plastové potrubie. Je teda nepochybné, že motorové vozidlá zabezpečujúce
výstavbu a dopravu materiálu sa budú pohybovať aj mimo lesnej cesty.

6. Zákazy niektorých činností v lesoch sú ustanovené v § 31 ods. 1 zákona č. 326/2005 Z. z. Takýmto
zákazom je podľa § 31 ods. 1 písm. d) aj jazda aj státie motorovým vozidlom mimo vyznačených miest,
takýto zákaz neplatí ak ide o využitie lesnej cesty podľa § 25. Z citovaného zákonného ustanovenia
vyplýva, že výnimka podľa § 13 ods. 3 písm. c) ZOPK sa vzťahuje na vjazd a státie povolené a nie
nezakázané podľa osobitného predpisu. Ak aj chcel orgán ochrany prírody mimoriadne veľkorysým
výkladom poukázať na to, že žiadateľ má právo užívať lesnú cestu, ani takýto výklad neoprávňuje
motorové vozidlá používané pri rekonštrukcii zasnežovania na vjazd a státie mimo lesnej cesty. Ak v
konaní nebola posudzovaná žiadosť žiadateľa pod bodom 4, bol takýto postup nezákonný. Vo vzťahu k
výnimke zo zákazu uvedenej pod bodom 5, prvostupňový správny orgán uviedol odkaz na § 14 ods. 3
ZOPK. Podľa ust. § 14 ods. 3 písm. a) ZOPK, zákaz podľa odseku 1 písm. c) neplatí na pohyb v súvislosti
s obhospodarovaním pozemku, výkonom práva poľovníctva alebo výkonom rybárskeho práva a na
pohyb vlastníka, správcu a nájomcu pozemku, na ktorý sa vzťahuje tento zákaz. Postavenie vlastníka,
správcu, či nájomcu pozemku neoprávňuje tieto osoby umožniť pohyb zakázaný podľa § 14 ods. 1 písm.
c) ZOPK akýmkoľvek ďalším osobám, a to bez ohľadu na to, v akom zmluvnom vzťahu sa tieto ďalšie
osoby k oprávneným osobám nachádzajú. Takéto oprávnenie neprislúcha ani orgánu ochrany prírody
iným spôsobom, ako rozhodnutím o povolení výnimky pre iné osoby v odôvodnených prípadoch. Treba
podotknúť, že to isté platí aj vo vzťahu k zákazu uvedenému vyššie pod bodom 5.
7. Žiadateľ netvrdil, že by stavebné a rekonštrukčné práce zabezpečovala spoločnosť, ktorá je
vlastníkom, resp. nájomcom pozemkov. Pre žiadne iné osoby výnimka podľa § 14 ods. 3. písm. a) ZOPK
neplatí. Vo vzťahu k zákazu uvedenému pod bodom 6 bolo prvostupňovým orgánom konštatované,
že hlukom, ktorý budú spôsobovať stavebné mechanizmy, bude dotknutý zákaz v 5. stupni rušiť pokoj
a ticho, ale nejde o hlukový efekt v zmysle definície § 14 ods. 1 písm. f) ZOPK. S takýmto záverom
prvostupňového orgánu nemožno súhlasiť, keďže zrejmým zmyslom ust. § 14 ods. 1 písm. f) ZOPK
je zabrániť dôsledkom svetelných a hlukových efektov. Zariadenia, ktoré spôsobujú tieto efekty, či
druh hluku je v tomto ustanovení vymenovaný len príkladmo. Reprodukovaná hudba je v citovanom
zákonnom ustanovení uvedená ako jeden z príkladov zakázaných hlukových efektov. Porovnajúc vplyv
reprodukovanej hudby a hluku spôsobovaného stavebnými mechanizmami nemožno podporiť názor
prvostupňového orgánu o tom, že by dôsledky týchto hlukových efektov mali byť zásadne rozdielne, teda
že na území, kde je zakázaná reprodukovaná hudba, nie je zakázaný hluk stavebných mechanizmov
pracujúcich podľa napadnutých rozhodnutí od hodiny po východe slnka po jednu hodinu pred západom
slnka. Podobnú výhradu možno vzniesť aj voči názoru, že osvetlenie na mieste stavebných prác nebude
potrebné. Navyše, pri tejto úvahe nebola braná do úvahy povinnosť vodičov vozidiel, v stave zníženej
viditeľnosti, ktorá je v lesnom prostredí vysoko pravdepodobná, používať svetlá.
8. Za vadu v konaní tiež žalobca považoval skutočnosť, že prvostupňový orgán verejnej správy
nevydal odborné stanovisko podľa § 28 ods. 4 ZOPK. Povinnosť posúdiť možnosť významného
vplyvu navrhovanej činnosti na území európskeho významu, ktoré je výsledkom správneho konania



nemožno obísť odkazom na stanovisko ŠOP SR, ktoré nie je rozhodnutie, ktoré možno podrobiť
prieskumu. V konaní nebolo preukázané, že by záujem na oprave zasnežovania žiadateľa prevyšoval
nad záujmom na ochrane prírody na území s 5. stupňom územnej ochrany. Je nesporné, že tak
žalobcovo vyjadrenie z 26.08.2015, ako aj jeho odvolanie vyjadruje zásadný nesúhlas s obchádzaním
záujmu na ochrane prírody vyjadreným v 5. stupni ochrany práve početnosťou zákazov činností
v takomto území poukazovaním na históriu vyhlasovania chránených území a ich zaraďovania do
jednotlivých stupňov územnej ochrany. Žalovaný sa vo svojom rozhodnutí vysporiadal s odvolaním
žalobcu tak, že odôvodnenosť povolenia výnimky vidí v rozsahu a spôsobe vykonávania, ktorý údajne
nemôže ohroziť predmet ochrany a ich realizáciu v území funkčne vymedzenom za účelom lyžiarskych
športov. So zásadnou otázkou, že predmet ochrany v daných chránených územiach je chránený práve
zákazmi činností, ktoré boli žiadateľovi povolené, sa žalovaný nijakým spôsobom nevyrovnal. Rovnako
sa nevyrovnal nijakým spôsobom so skutočnosťou, že obmedzovanie zásahov podľa § 2 ods. 1 ZOPK
do prírody a krajiny je práve zakázanie niektorých činností na územiach, kde si to ochrana prírody
vyžaduje. Žalovaný, aj prvostupňový orgán, však napriek tomu, že zákonodarca v záujme ochrany
prírody na predmetnom území činnosti žiadané žiadateľom zakázal, tieto kvôli „lyžiarskym športom“
povolil. Odôvodnenie rozhodnutia žalovaného je odôvodnením, ktoré reflektuje záujmy prevádzkovateľa
lyžiarskeho strediska, a samotný tento fakt (existenciu lyžiarskeho strediska) považuje za odôvodnenie,
povolených výnimiek. Uvedený postup však, ako už bolo uvedené, nereflektuje ust. § 2 ods. 1 ZOPK a
preto napadnuté rozhodnutie nemožno považovať za zákonné.
III. vyjadrenie žalovaného

9. Žalovaný vo svojom písomnom vyjadrení k žalobe uviedol, že žiadateľ vo svojej žiadosti zo dňa
14.07.2015 v súvislosti s realizáciou projektu „Oprava zasnežovania v lokalite Čučoriedky - západ v
k. ú. Tatranská Lomnica“ požiadal okresný úrad o vydanie nasledovných rozhodnutí podľa zákona o
ochrane prírody: povolenie výnimky zo zákazov ustanovených v § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15
ods. 1 písm. a), § 14 ods. 1 písm. a) a § 13 ods. 1 písm. a) ZOPK v súvislosti s vjazdom a státím
motorových vozidiel, ktoré budú zabezpečovať výstavbu a dopravu materiálu na stavbu, povolenie
výnimky zo zákazov ustanovených v § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. a) a § 14 ods.
1 písm. c) a f) ZOPK v súvislosti s: pohybom osôb podieľajúcich sa na výstavbe mimo vyznačeného
turistického chodníka za hranicami zastavaného územia obce, hlukom, ktorý budú spôsobovať stavebné
mechanizmy, osvetlením zo stavebných mechanizmov a osvetlením staveniska a stavebného dvora,
povolenie výnimky zo zákazov ustanovených v § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. c)
a g) zákona o ochrane prírody v súvislosti s: povinnosťou umiestniť na stavenisko tabuľu v súlade
so zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení
neskorších predpisov, ako aj iné tabule v záujme bezpečnosti práce, plánovaným oplotením zariadenia
staveniska, prípadne skladu materiálu, povolenie výnimky zo zákazov ustanovených v § 16 ods. 1 písm.
b), f) a i) zákona o ochrane prírody v súvislosti so: zásahom do lesného porastu a do vegetačného a
pôdneho krytu pri budovaní objektov, rušením pokoja a ticha pri prevádzke stavebných mechanizmov
a uskutočňovaní letov vrtuľníkom, výmenou puknutého vzduchového plastového potrubia v dĺžke cca
350 m a výmenou 6 ks plastových šácht za betónové, ak sa uvedené činnosti budú považovať za
umiestňovanie stavby, vydanie súhlasu podľa § 6 ods. 2 zákona o ochrane prírody pre prípad, že
bude Štátnou ochranou prírody Slovenskej republiky, Správou Tatranského národného parku (ďalej len
„Správa TANAP“) v mieste zásahu identifikovaný výskyt biotopov európskeho významu alebo biotopov
národného významu, vydanie súhlasu podľa § 16 ods. 2 v znení § 13 ods. 2 písm. 1) zákona o ochrane
prírody v súvislosti s umiestnením krátkodobého prenosného zariadenia unimobunky pre robotníkov,
vydanie súhlasu podľa § 16 ods. 2 v znení § 14 ods. 2 písm. d) zákona o ochrane prírody v súvislosti
s potrebou využitia vrtuľníka na dovoz materiálu.
10. Dňa 13.08.2015 sa vo veci žiadosti žiadateľa uskutočnilo ústne pojednávanie spojené s miestnou
ohliadkou, ktorého sa zúčastnili zástupcovia okresného úradu, Správy TANAP a žiadateľa. Z ústneho
pojednávania spojeného s miestnou ohliadkou bola okresným úradom vyhotovená zápisnica, v ktorej sa
uvádza, že zástupca okresného úradu vyzval zástupcu žiadateľa, aby na ústnom pojednávaní podrobne
opísal, aké činnosti plánuje uskutočniť v súvislosti s realizáciou projektu „Oprava zasnežovania v lokalite
Čučoriedky - západ v k. ú. Tatranská Lomnica“, a aby uviedol všetky skutočnosti dôležité pre konanie
o povolení požadovaných výnimiek zo zákazov a súhlasov podľa zákona o ochrane prírody. Podľa
vyjadrenia žiadateľa sa v poslednej zimnej sezóne významne prejavila porucha na zasnežovaní a v rámci
už existujúcej sústavy zasnežovania bola porucha bližšie vymedzená v časti Štart - Čučoriedky (západ)
v rozsahu šiestich šácht. Priestor je vymedzený medzi zvážnicou ŠL TANAP a turistickým chodníkom.
Žiadateľ uviedol, že je možné, že ak poškodenie uloženého plastového potrubia bude identifikované



už v spodnej časti vymedzeného transektu, oprava sa uskutoční iba v tej časti vymedzeného priestoru.
Žiadateľ ďalej uviedol, že plánuje uskutočniť vykop kráčajúcim bagrom a detailným dokopaním ručne,
výmenou poškodeného potrubia a úpravou terénu do pôvodného stavu a s výmenou plastovej šachty
za betónovú. Žiadateľ neplánuje umiestňovať nové línie a nové stavebné objekty. t. i. ide len o
rekonštrukciu už existujúcej sústavy zasnežovania vo vymedzenej časti. Žiadateľ neplánuje žiadnu
unimobunku. žiaden vrtuľník, stavebný priestor vymedzí len páskami a plánuje umiestniť dočasné
výstražné informačné tabule „zákaz vstupu do stavebného priestoru“ len pre ochranu turistov.
11. Okresný úrad listom č. OU-PO-OSZP1/2015/034419- 12/KM zo dňa 17.08.2015 oboznámil
účastníkov konania s podkladmi rozhodnutia podľa § 33 ods. 2 Správneho poriadku. V uvedenom liste
okresný úrad na základe zisteného skutkového stavu podrobne vyhodnotil žiadosť žiadateľa z hľadiska
toho, či sa na ním navrhované činnosti vzťahujú príslušné zákazy podľa zákona o ochrane prírody, resp.
či sa na ich vykonanie vyžaduje súhlas štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny (str. 4 a 5 listu), pričom
ďalej na str. 6 a 7 listu uviedol, že žiadateľovi povolí výnimku zo zákazu ustanoveného podľa § 16 ods. 1
písm. b) zákona o ochrane prírody na poškodenie vegetačného a pôdneho krytu v piatom stupni územnej
ochrany v NPR Skalnatá dolina na časti pozemku pare. C-KN č. 4512/2 v katastrálnom území Tatranská
Lomnica v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na sústave zasnežovania vo vymedzenom priestore (v
prílohe), zo zákazu ustanoveného podľa § 16 ods. 1 písm. f) zákona o ochrane prírody na rušenie pokoja
a ticha v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na sústave zasnežovania vo vymedzenom priestore v
piatom stupni územnej ochrany v NPR Skalnatá dolina vo vymedzenom priestore (v prílohe), zo zákazu
ustanoveného podľa § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. c) zákona o ochrane prírody podľa § 15
ods. 1 písm. c) zákona o ochrane prírody na umiestnenie dočasných informačných výstražných tabúľ v
súvislosti s označením stavebného priestoru v piatom a štvrtom stupni územnej ochrany v NPR Skalnatá
dolina. Žiadateľ listom zo dňa 13.08.2015 zaslal okresnému úradu vyjadrenie, v ktorom uviedol, že na
základe oboznámenia účastníkov konania s podkladmi rozhodnutia č. OU-PO-OSZP1/2015/034419-12/
KM o vydaní súhlasov a povolení výnimiek zo zákazov v zmysle zákona o ochrane prírody v súvislosti
s realizáciou projektu „Oprava zasnežovania v lokalite Čučoriedky - západ v k. ú. Tatranská Lomnica“
žiada, aby okresný úrad vydal rozhodnutie len o výnimkách zo zákazov tak, ako i e uvedené v návrhu
výrokovej časti rozhodnutia a o ostatné výnimky a súhlasy, ktoré žiadateľ požadoval v žiadosti zo dňa
14.07.2015, nežiada. Z vyššie uvedeného vyplýva, že žiadateľ listom zo dňa 14.07.2015 doplneným
listom zo dňa 13.08.2015 požiadal len o povolenie tých výnimiek zo zákazov ustanovených zákonom
o ochrane prírody, o ktorých rozhodol okresný úrad v prvostupňovom rozhodnutí. O povolenie iných
výnimiek žiadateľ nežiadal. Prvostupňový správny orgán tak rozhodol o celej žiadosti žiadateľa.
12. Vo vzťahu k ďalším žalobcovým tvrdeniam spochybňujúcim vyššie uvedený postup okresného
úradu je potrebné uviesť, že žiadateľ bol uzrozumený s tým, ako si okresný úrad na základe výsledkov
z ústneho pojednávania spojeného s miestnou ohliadkou zo dňa 13.08.2015 vyhodnotil žiadateľom
navrhované činnosti v spojení s podmienkami územnej ochrany, ktoré sa na dotknutých pozemkoch
uplatňovali v zmysle príslušných ustanovení zákona o ochrane prírody. Pokiaľ okresný úrad, ako aj
žiadateľ mali za to, že žiadateľ pri vykonaní navrhovanej činnosti bude zabezpečovať rekonštrukčné
práce prostredníctvom jeho vozidiel a jeho zamestnancov na pozemkoch, ktoré sú v jeho vlastníctve,
resp. v jeho nájme, nemôže byť sporné, či sa v danom prípade mal uplatňovať zákaz vjazdu a státia
s motorovým vozidlom ustanovený v § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. a), § 14 ods. 1
písm. a) a § 13 ods. 1 písm. a) zákona o ochrane prírody v spojení s § 13 ods. 3 písm. a) ZOKP,
resp. zákaz pohybu mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami
zastavaného územia obce ustanovený v § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. a) a § 14
ods. 1 písm. c) zákona o ochrane prírody v spojení s § 14 ods. 3 písm. a) zákona o ochrane prírody.
Pokiaľ ide o uplatnenie zákazu podľa § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. a) a § 14 ods.
1 písm. f) ZOPK použiť zariadenie spôsobujúce svetelné a hlukové efekty, najmä ohňostroj, laserové
zariadenie, reprodukovanú hudbu mimo uzavretých stavieb, z predmetného výpočtu zariadení je zrejmé,
že ide o zariadenia, ktorých primárnym účelom je spôsobovanie hlukového, resp. svetelného efektu.
Nakoľko stavebné mechanizmy nie sú takýmto zariadením, v súvislosti s ich prevádzkou bola žiadateľovi
povolená výnimka zo zákazu podľa § 16 ods. 1 písm. f) ZOPK na rušenie pokoja a ticha. Pokiaľ ide
o požiadavku žiadateľa na osvetlenie staveniska, ako sa uvádza v liste okresného úradu č. OU-PO-
OSZP1/2015/034419- 12/KM zo dňa 17.08.2015 na str. 4, žiadateľ pri ústnom pojednávaní uviedol, že
rekonštrukčné práce plánuje uskutočniť len v dennej dobe bez prípadného osvetlenia, na základe čoho
sa povolenie výnimky z predmetného zákazu stalo bezpredmetným.
13. Pokiaľ ide o uplatnenie zákazu oplocovať pozemok podľa § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods.
1 písm. g) ZOPK, je potrebné uviesť, že vzhľadom na skutočnosť, že žiadateľ na ústnom pojednávaní
deklaroval, že stavebný priestor vymedzí len páskami, nemožno dospieť k inému záveru ako dospel



okresný úrad v liste č. OU-PO-OSZP1/2015/034419-12/KM zo dňa 17.08.2015, a to, že nejde o činnosť,
na ktorú by sa vzťahoval uvedený zákaz. Napriek tomu, že páska môže plniť tú istú funkciu ako oplotenie,
nemožno ju považovať za oplotenie, a to ani v prípade, že je uchytená na zariadení, ktoré túto pásku
drží. Pokiaľ ide o uplatnenie zákazu podľa § 16 ods. 1 písm. i) ZOPK umiestniť stavbu, okresný úrad
v liste č. OU-PO-OSZP1/2015/034419-12/KM zo dňa 17.08.2015 jednoznačne konštatoval, že podľa
zistení z ústneho pojednávania spojeného s miestnou ohliadkou pri rekonštrukčných prácach nedôjde
k umiestňovaniu nových línií sústavy zasnežovania a k vytváraniu nových stavebných objektov, ide
o výmenu už existujúcich častí zasnežovacej sústavy, a preto navrhnutými rekonštrukčnými prácami
nebude dotknutý zákaz podľa § 16 ods. 1 písm. i) zákona o ochrane prírody. V danom prípade
bola pre posúdenie uplatnenia zákazu podľa § 16 ods. 1 písm. i) ZOPK podstatná skutočnosť, že
predmetom navrhovanej činnosti boli rekonštrukčné práce na stavbe, ktorá už bola na dotknutom
pozemku umiestnená, a teda nešlo o umiestnenej novej stavby, pre ktorú by bolo potrebné povoliť
výnimku z uvedeného zákazu. Prvostupňový správny orgán na základe zisteného skutkového stavu
správne vyhodnotil rozsah uplatňovania jednotlivých zákazov ustanovených zákonom o ochrane prírody
v rámci podmienok územnej ochrany na žiadateľom navrhované činnosti. Odhliadnuc od uvedeného
žalovaný opätovne zdôrazňuje, že na základe listu žiadateľa zo dňa 13.08.2015 povolenie výnimiek
z vyššie uvedených zákazov ustanovených zákonom o ochrane prírody už nebolo predmetom jeho
žiadosti a teda neboli predmetom rozhodovania prvostupňového správneho orgánu. Nakoľko vyššie
uvedené námietky žalobcu neboli predmetom odvolania LZ VLK zo dňa 02.10.2015, ministerstvo sa
nimi v rámci odvolacieho konania osobitne nezaoberalo. V tejto súvislosti dal do pozornosti stanovisko
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky č. 31/2002 ZSP, podľa ktorého predmetom súdneho prieskumu
môžu byť len tie námietky vznesené v žalobe, ktoré už boli uplatnené v odvolaní proti prvostupňovému
rozhodnutiu, a s ktorými sa musel žalovaný ako odvolací orgán vysporiadať vo svojom druhostupňovom
rozhodnutí napadnutým žalobou. Inak by potom preskúmavacie súdne konanie nahrádzalo inštitút
odvolacieho konania ako nevyhnutného predpokladu pre podanie žaloby na preskúmanie zákonnosti
rozhodnutia žalovaného súdom.
14. Okresný úrad v sídle kraja nevydáva odborné stanovisko ku každému plánu alebo projektu, ktorý sa
má realizovať v území sústavy chránených území, bez ohľadu na jeho vplyv na toto územie, ale len k
plánu alebo projektu, ktorý priamo nesúvisí so starostlivosťou o územie sústavy chránených území alebo
nie je pre starostlivosť oň potrebný, ale ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii
s iným plánom alebo projektom na toto územie významný vplyv. V odbornom stanovisku Správy
TANAP č. TANAP/1097/2015 zo dňa 03.08.2015 sa v časti „Návrh riešenia a odôvodnenie“ uvádza, že
Správa TANAP nemá námietky voči realizácii predmetnej činnosti - výmene nefunkčných plastových
vzduchových potrubí a plastových šácht za betónové na existujúcom zasnežovacom zariadení, nakoľko
oprava predmetnej stavby i e činnosťou, u ktorej neexistuje predpoklad, že pravdepodobne môže
mať negatívny vplyv na predmetné územie európskeho významu SKUEV0307 Tatry a odporúča vydať
príslušné povolenia (udelenie výnimiek a vydanie súhlasov podľa ZOPK). V konaní vo veci žiadosti
žiadateľa nebol dôvod, aby okresný úrad z vlastného podnetu vydával k navrhovanej činnosti odborné
stanovisko podľa $ 28 ods. 4 zákona o ochrane prírody, keďže išlo o činnosť, u ktorej neexistoval
žiaden predpoklad, že by mohla mať na dotknuté územie európskeho významu akýkoľvek negatívny
vplyv. Súčasne i e potrebné zdôrazniť skutočnosť, že žiaden z účastníkov konania vrátane LZ VLK
nespochybňoval uvedené zistenia vyplývajúce z odborného stanoviska Správy TANAP a teda ani
nepožadoval, aby v súvislosti so žiadosťou žiadateľa bolo vydávané odborné stanovisko podľa $ 28 ods.
4 ZOPK, na základe čoho okresný úrad nemal dôvod sa touto skutočnosťou v rámci konania osobitne
zaoberať a zisťovať skutkový stav veci nad rámec toho, ako bol konštatovaný v odbornom stanovisku
Správy TANAP. Vzhľadom na skutočnosť, že vyššie uvedené námietky žalobcu neboli predmetom
odvolania LZ VLK zo dňa 02.10.2015, ministerstvo sa nimi v rámci odvolacieho konania osobitne
nezaoberalo.
15. Žalovaný sa ako odvolací správny orgán v odôvodnení svojho rozhodnutia na základe námietok
uvedených v odvolaní LZ VLK zo dňa 02.10.2015 zaoberal aj otázkou, či žiadateľom navrhovaná
činnosť je odôvodneným prípadom na povolenie výnimky zo zákazov ustanovených zákonom o ochrane
prírody. Vymedzenie územia Tatranského národného parku (nariadenie vlády Slovenskej republiky č.
58/2003 Z. z., ktorým sa vyhlasuje Tatranský národný park), ako aj vymedzenie územia NPR Skalnatá
dolina (vyhláška Slovenskej komisie pre životné prostredie č. 166/1991 Zb. o štátnych prírodných
rezerváciách a chránených náleziskách v Tatranskom národnom parku) bolo všeobecne záväznými
právnymi predpismi ustanovené tak, že do územia národného parku boli zahrnuté napr. celé intravilány
tatranských osád a do národných prírodných rezervácií boli zahrnuté i existujúce lyžiarske zjazdové
a bežecké trate a s nimi súvisiace viaceré stavby a technické objekty. Je teda zrejmé, že územie



národného parku a národných prírodných rezervácií je z hľadiska jeho prírodoochranných hodnôt značne
diferencované. Zákon o ochrane prírody taxatívnym spôsobom vymenováva zoznam činností, ktorých
uskutočňovanie je v tom ktorom stupni zakázané, bez ohľadu na konkrétne podmienky a prírodné
danosti chráneného územia. Na území národných parkov a národných prírodných rezervácií má byť
táto disproporcia riešená vyhlásením zón národných parkov alebo zón národných prírodných rezervácií.
Zóny by mali byť ustanovené tak, aby členenie územia národného parku na zóny zodpovedalo stavu
jeho biotopov. Predmetom žiadosti žiadateľa je rekonštrukcia už existujúcich objektov, ktorých realizácia
bola umožnená rozhodnutím bývalého Krajského úradu životného prostredia v Prešove - odboru kvality
životného prostredia č. 1/2008/00464-024/KM-R zo dňa 11.06.2008, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa
12.06.2008. V uvedenom konaní mal v súlade s vtedy platným ZOPK odvolateľ postavenie zúčastnenej
osoby a napriek tomu, že uvedené rozhodnutie obsahuje okrem iného aj udelenie výnimky z tých istých
zákazov uvedených v zákone o ochrane prírody ako prvostupňové rozhodnutie, odvolateľ nemal v tejto
časti k vydaniu rozhodnutiu pripomienky. Rozhodnutie bývalého Krajského úradu životného prostredia
v Prešove - odboru kvality životného prostredia č. 1/2008/00464-024/KM-R zo dňa 11.06.2008 bolo
prílohou žiadosti žiadateľa a vyjadrenie odvolateľa sa nachádza na str. 8 spomenutého rozhodnutia.
16. Zákon o ochrane prírody bližšie nešpecifikuje odôvodnený prípad pre povolenie výnimky a
ponecháva rozhodnutie na správnej úvahe orgánu ochrany prírody. Odôvodnenosť povolenia výnimky
okresný úrad odôvodnil skutočnosťou, že povolené činnosti: • svojim rozsahom a spôsobom vykonávania
a dočasnosťou trvania, za dodržania stanovených podmienok nemôžu ohroziť predmet ochrany v
daných chránených územiach, • sa budú realizovať v území, v ktorom sú vybudované zjazdovky a
ich infraštruktúra, • nepredstavujú nové zásahy v území funkčne vymedzenom za účelom lyžiarskych
športov. Žalovaný sa tak vo svojom rozhodnutí stotožnil so správnou úvahou prvostupňového správneho
orgánu v súlade so zásadou, že prvostupňové aj druhostupňové správne konanie tvoria jeden celok,
z čoho vyplýva, že druhostupňový správny orgán, pokiaľ má za preukázané, že neexistujú rozpory v
dôkazoch, tak ako je tomu aj v tomto prípade, sa môže stotožniť a poukázať na obsah prvostupňového
správneho rozhodnutia.
IV. verejné vyhlásenie rozsudku
17. Krajský súd v Bratislave ako súd vecne a miestne príslušný podľa § 491 ods. 1 zákona č. 162/2015
Z.z. Správny súdny poriadok (ďalej len SSP) v spojení s § 9 ods. 1 SSP a § 246 ods. 1, rozhodol vo
veci rozsudkom, ktorý verejne vyhlásil dňa 25.11.2020, postupujúc podľa § 107 ods. 2 a § 137 ods.
4 SSP. Žalobca ani žalovaný nežiadali o nariadenie pojednávania vo veci a súdom boli poučení, že
ak sa výslovne nevyjadria, že žiadajú o nariadenie pojednávania, bude mať súd za to, že súhlasia s
rozhodnutím vo veci bez nariadenia pojednávania.

V. Relevantné právne predpisy

18. Podľa § 6 ods. 1 Správneho súdneho poriadku (ďalej len „SSP“) správne súdy v správnom
súdnictve preskúmavajú na základe žalôb zákonnosť rozhodnutí orgánov verejnej správy, opatrení
orgánov verejnej správy a iných zásahov orgánov verejnej správy, poskytujú ochranu pred nečinnosťou
orgánov verejnej správy a rozhodujú v ďalších veciach ustanovených týmto zákonom. Pri preskúmavaní
zákonnosti rozhodnutia súd skúma, či žalobou napadnuté rozhodnutie je v súlade s právnym poriadkom
SR, najmä s hmotnými a procesnými administratívnymi predpismi. V intenciách § 6 ods. 1 SSP
súd preskúmava aj administratívne konanie, ktorým sa v zmysle § 3 ods. 1 písm. a/ SSP rozumie
postup orgánu verejnej správy v rámci výkonu jeho pôsobnosti v oblasti verejnej správy pri vydávaní
individuálnych správnych aktov a normatívnych správnych aktov. V zákonom predpísanom postupe je
správny orgán oprávnený a súčasne aj povinný vykonať úkony v priebehu administratívneho konania a
ukončiť ho vydaním rozhodnutia, ktoré má zákonom predpísané náležitosti.

19. Podľa § 13 ods. 1 písm. a) ZOPK na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, je zakázaný
vjazd a státie s motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, snežným skútrom
alebo záprahovým vozidlom, najmä vozom, kočom alebo saňami, na pozemky za hranicami zastavaného
územia obce mimo diaľnice, cesty a miestnej komunikácie, parkoviska, čerpacej stanice, garáže,
továrenského, staničného alebo letištného priestoru.

20. Podľa § 13 ods. 3 písm. a) ZOPK, zákaz podľa odseku 1 sa nevzťahuje na vjazd alebo
státie vozidla 55) vrátane motorovej trojkolky, motorovej štvorkolky a snežného skútra slúžiaceho na
obhospodarovanie pozemku alebo patriaceho vlastníkovi, správcovi a nájomcovi pozemku, na ktorý sa
vzťahuje tento zákaz.



21. Podľa § 14 ods. 1 písm. a) a f) ZOPK, Na území, na ktorom platí tretí stupeň ochrany,
je zakázané vykonávať činnosti uvedené v § 13 ods. 1 písm. a) <https://www.slov-lex.sk/pravne-
predpisy/SK/ZZ/2002/543/20150101.html>; § 13 ods. 3 <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/
ZZ/2002/543/20150101.html> platí rovnako; použiť zariadenie spôsobujúce svetelné a hlukové efekty,
najmä ohňostroj, laserové zariadenie, reprodukovanú hudbu mimo uzavretých stavieb.

22. Podľa § 15 ods. 1 písm. c) ZOPK, na území, na ktorom platí štvrtý stupeň ochrany, je zakázané
umiestniť informačné, reklamné alebo propagačné zariadenie, ako aj akýkoľvek iný reklamný alebo
propagačný pútač, alebo tabuľu.

22. Podľa § 16 ods. 1 písm. a) ZOPK, na území, na ktorom platí piaty stupeň ochrany, je zakázané
vykonávať činnosti uvedené v § 15 ods. 1; § 13 ods. 3 a § 14 ods. 3 a 4 platia rovnako.

23. Podľa § 16 ods. 1 písm. b) a f) ZOPK, na území, na ktorom platí piaty stupeň ochrany, je zakázané
zasiahnuť do lesného porastu a poškodiť vegetačný a pôdny kryt a rušiť pokoj a ticho,

24. Podľa § 28 ods. 2 ZOPK akýkoľvek plán alebo projekt, ktorý priamo nesúvisí so starostlivosťou
o územie patriace do európskej sústavy chránených území. navrhované chránené vtáčie územie
alebo územie európskeho významu (ďalej len „územie sústavy chránených území“) alebo nie je pre
starostlivosť oň potrebný, ale ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným
plánom alebo projektom na toto územie významný vplyv, podlieha hodnoteniu ieho vplyvov na takéto
územie z hľadiska cieľov jeho ochrany.
25. Podľa § 28 ods. 3 ZOPK každý, kto zamýšľa uskutočniť plán alebo projekt podľa odseku 2, je povinný
predložiť návrh plánu alebo projektu na posúdenie orgánu ochrany prírody. Táto povinnosť sa nevzťahuje
na plány alebo projekty, ktoré sú predmetom posudzovania vplyvov podľa osobitného predpisu.
26. Podľa § 28 ods. 4 ZOPK okresný úrad v sídle kraja vydá k návrhu plánu alebo projektu podľa odseku
3 odborné stanovisko k možnosti jeho významného vplyvu na územie sústavy chránených území. Ak
sa plán alebo projekt má uskutočniť na území viacerých krajov, odborné stanovisko vydá ten okresný
úrad v sídle kraja, na území ktorého sa má uskutočniť najväčšia časť plánu alebo projektu. Odborné
stanovisko môže vydať aj ministerstvo alebo okresný úrad v sídle kraja z vlastného podnetu, ak podnet
na jeho vydanie bol zistený počas konania o vydanie výnimky, súhlasu alebo vyjadrenia podľa tohto
zákona. Ak podľa odborného stanoviska plán alebo projekt môže mať samostatne alebo v kombinácii
s iným plánom alebo projektom významný vplyv na toto územie, je predmetom posudzovania vplyvov
podľa osobitného predpisu.
27. Podľa § 3 ods. 2 Správneho poriadku, správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej
súčinnosti s účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka, a
dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä sa vyjadriť k podkladu
rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám,
ktorých sa konanie týka, musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť
právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu.

28. Podľa § 3 ods. 4 Správneho poriadku, správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa
zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a
použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha veci pripúšťa,
má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie. Správne orgány dbajú na to, aby konanie
prebiehalo hospodárne a bez zbytočného zaťažovania účastníkov konania a iných osôb.

29. Podľa § 47 ods. 3 Správneho poriadku, v odôvodnení rozhodnutia správny orgán uvedie, ktoré
skutočnosti boli podkladom na rozhodnutie, akými úvahami bol vedený pri hodnotení dôkazov, ako použil
správnu úvahu pri použití právnych predpisov, na základe ktorých rozhodoval, a ako sa vyrovnal s
návrhmi a námietkami účastníkov konania a s ich vyjadreniami k podkladom rozhodnutia.

VI. Posúdenie veci správnym súdom



30. Úlohou správneho súdu pri preskúmaní zákonnosti rozhodnutia a postupu správneho orgánu je
v medziach žalobných dôvodov posúdiť, či správny orgán vecne príslušný na konanie si zadovážil
dostatok skutkových podkladov pre vydanie rozhodnutia, či zistil vo veci skutočný stav, či konal v
súčinnosti s účastníkmi konania, či rozhodnutie bolo vydané v súlade so zákonmi a inými právnymi
predpismi a či obsahovalo zákonom predpísané náležitosti, teda či rozhodnutie správneho orgánu bolo
vydané v súlade s hmotnoprávnymi ako aj s procesnoprávnymi predpismi. Zákonnosť rozhodnutia
správneho orgánu je podmienená zákonnosťou postupu správneho orgánu predchádzajúceho vydaniu
napadnutého rozhodnutia. Po preskúmaní veci súd dospel k záveru, že napadnuté rozhodnutie
žalovaného obsahuje všetky zákonom stanovené formálne i obsahové náležitosti a že ho vydal
orgán na to príslušný, pričom postupoval v medziach zákonom stanoveného postupu. Právomoc a
príslušnosť súdov v správnom súdnictve je primárne daná základným zákonom štátu - Ústavou <http://
www.epi.sk/form/goto.ashx?t=26&p=1015819&f=2>, ktorá v článku 142 ods. 1 <http://www.epi.sk/form/
goto.ashx?t=27&p=2109246&f=2> ustanovuje kompetenciu súdov preskúmavať zákonnosť rozhodnutí
orgánov verejnej správy a zákonnosť rozhodnutí, opatrení alebo iných zásahov orgánov verejnej
moci, ak tak ustanoví zákon. Rovnako tak čl. 46 ods. 2 Ústavy SR <http://www.epi.sk/form/
goto.ashx?t=27&p=2108584&f=3> zakotvuje právo každého, kto tvrdí, že bol ukrátený na svojich
právach rozhodnutím orgánu verejnej správy, obrátiť sa na súd s cieľom preskúmania zákonnosti
takéhoto rozhodnutia, ak zákon neustanoví inak. Ústava však zároveň splnomocňuje zákon na
úpravu preskúmavacej kompetencie v rámci správneho súdnictva. Takýmto zákonom je Správny
súdny poriadok. Správne súdnictvo predstavuje oblasť so samostatnou súdnou právomocou pre spory
vyplývajúce z tzv. vertikálnych administratívnych právnych vzťahov.

31. Zákon o ochrane prírody taxatívnym spôsobom vymenúva činnosti, na vykonanie ktorých na území,
na ktorom platí určitý stupeň ochrany, sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody a činnosti, ktoré sú na
území s konkrétnym stupňom ochrany zakázané, pričom zároveň ustanovuje, že orgán ochrany prírody
môže v odôvodnených prípadoch povoliť výnimku zo zakázaných činností. Tento právny predpis detailne
nevymedzuje odôvodnený prípad pre povolenie výnimky a teda je daná táto kompetencia v rámci
správnej úvahy príslušnému orgánu ochrany prírody. Z administratívneho spisu súd zistil, že spoločnosť
Tatry mountain resorts, a.s., vo svojej žiadosti zo dňa 14.07.2015 v súvislosti s realizáciou projektu
„Oprava zasnežovania v lokalite Čučoriedky - západ v k. ú. Tatranská Lomnica“ požiadala okresný úrad
o vydanie nasledovných rozhodnutí podľa zákona o ochrane prírody: zasiahnuť do lesného porastu
a poškodiť vegetačný a pôdny kryt (§ 16 ods. 1. písm. b)),rušiť pokoj a ticho prevádzkou stavebných
mechanizmov a uskutočňovaním letov vrtuľníkom (§ 16 ods. 1. písm. f)),umiestniť výstražné informačné
tabule vo vymedzenom priestore pri rekonštrukcii (§16 ods. 1. písm. a) v spojení s § 15 ods. 1 písm. c)
a § 15 ods. 1 písm. c)),vjazd a státie motorových vozidiel, ktoré budú zabezpečovať výstavbu a dopravu
materiálu na rekonštrukciu (§16 ods. 1. písm. a) v spojení s § 13 ods. 1 písm. a), § 15 ods. 1 písm.
a)v spojení s § 13 ods. 1 písm. a), § 14 ods. 1 písm. a) v spojení s § 13 ods. 1 písm. a)), na pohyb
osôb podieľajúcich sa na výstavbe mimo vyznačeného turistického chodníka, za hranicami zastavaného
územia obce (§ 16 ods. 1. písm. a) v spojení s § 14 ods. 1 písm. c), § 15 ods. 1 písm. a) v spojení s § 14
ods. 1 písm. c)),spôsobovať hluk stavebnými mechanizmami, osvetlením so stavebných mechanizmov
a osvetlením stanoviska, (bez konkretizácie ustanovení ZOPK), oplotiť zariadenie staveniska, prípadne
skladu materiálu vo vymedzenom priestore (§ 16 ods.1. písm. a) v spojení s § 15 ods. 1 písm. g),
§ 15 ods. 1 písm. g)),umiestniť stavbu výmenou puknutého vzduchového potrubia a výmenou 6 ks
plastových šácht za betónové (§ 16 ods. 1. písm. i)). Ďalej zo spisu vypláva, že okresný úrad listom
č. OU-PO-OSZP1/2015/034419- 12/KM zo dňa 17.08.2015 oboznámil účastníkov konania s podkladmi
rozhodnutia podľa § 33 ods. 2 Správneho poriadku. V uvedenom liste okresný úrad na základe zisteného
skutkového stavu podrobne vyhodnotil žiadosť žiadateľa z hľadiska toho, či sa na ním navrhované
činnosti vzťahujú príslušné zákazy podľa zákona o ochrane prírody, resp. či sa na ich vykonanie
vyžaduje súhlas štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny, pričom ďalej uviedol, že žiadateľovi povolí
výnimku zo zákazu ustanoveného podľa § 16 ods. 1 písm. b) zákona o ochrane prírody na poškodenie
vegetačného a pôdneho krytu v piatom stupni územnej ochrany v NPR Skalnatá dolina na časti pozemku
pare. C. katastrálnom území Tatranská Lomnica v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na sústave
zasnežovania vo vymedzenom priestore (v prílohe), zo zákazu ustanoveného podľa § 16 ods. 1 písm. f)
zákona o ochrane prírody na rušenie pokoja a ticha v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na sústave
zasnežovania vo vymedzenom priestore v piatom stupni územnej ochrany v NPR Skalnatá dolina vo
vymedzenom priestore (v prílohe), zo zákazu ustanoveného podľa § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods.
1 písm. c) zákona o ochrane prírody podľa § 15 ods. 1 písm. c) zákona o ochrane prírody na umiestnenie
dočasných informačných výstražných tabúľ v súvislosti s označením stavebného priestoru v piatom



a štvrtom stupni územnej ochrany v NPR Skalnatá dolina. Okresný úrad Prešov, odbor starostlivosti
o životné prostredie rozhodnutím č. OU-PO-OSZP1- 2015/034419-16/KM-R zo dňa 10.9.2015 povolil
výnimku zo zákazov podľa § 16 ods. 1 písm. b) a f), § 16 ods. 1 písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm.
c) a § 15 ods. 1 písm. c) zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších
predpisov na poškodenie vegetačného a pôdneho krytu v piatom stupni ochrany na časti pozemku
pare. G. v katastrálnom území Tatranská Lomnica, na rušenie pokoja a ticha v piatom stupni ochrany
a na umiestnenie dočasných informačných výstražných tabúľ v súvislosti s označením stavebného
priestoru v piatom a štvrtom stupni ochrany v národnej prírodnej rezervácii Skalnatá dolina v súvislosti s
rekonštrukčnými prácami na sústave zasnežovania v lokalite Čučoriedky - západ v katastrálnom území
Tatranská Lomnica podľa projektu „Oprava zasnežovania v lokalite Čučoriedky - západ v k.ú. Tatranská
Lomnica“ a podľa § 82 ods. 12 zákona č. 543/2002 Z.z. určil podrobnejšie podmienky vykonávania
činnosti. Žalovaný rozhodnutím č. 7598/2015-2.3 zo dňa 28.10.2015 prvostupňové rozhodnutie potvrdil.

32. Okruh žalobcových námietok je možné vymedziť v dvoch základných rovinách. V prvom rade
namietal, prvostupňový správny orgán nerozhodoval o celej žiadosti žiadateľa, zaťažil svoje rozhodnutie
vadou, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci. Podľa žalobcu nerozhodnutím o
celej žiadosti žiadateľa správne orgány založil stav, keď žiadateľ bude realizovať nielen rozhodnutiami
povolené zakázané činnosti, ale aj také, na ktoré mu výnimky povolené neboli. Ako však vyplýva z
administratívneho spisu, žiadateľ Tatry mountain resorts, a.s., písomným podaním zo dňa 13.08.2015,
doručeným okresnému úradu dňa 07.09.2015 na základe oboznámenia účastníkov konania s podkladmi
rozhodnutia č. OU-PO-OSZP1/2015/034419-12/KM o vydaní súhlasov a povolení výnimiek zo zákazov
v zmysle zákona o ochrane prírody v súvislosti s realizáciou projektu „Oprava zasnežovania v lokalite
Čučoriedky - západ v k. ú. Tatranská Lomnica“ navrhol, aby okresný úrad vydal rozhodnutie len o
výnimkách zo zákazov tak, ako bolo uvedené v návrhu výrokovej časti rozhodnutia a o ostatné výnimky
a súhlasy, ktoré pôvodne požadoval v žiadosti zo dňa 14.07.2015 už nežiadal. Zároveň je potrebné
uviesť, že doplňujúcom podaním menovaná spoločnosť žiadala povolenie tých výnimiek zo zákazov
ustanovených zákonom o ochrane prírody, ktoré boli reflektované aj vo výrokovej časti prvostupňového
rozhodnutia, t. j. bola povolená výnimka podľa § 16 ods. 1 písm. a), § 16 ods. 1 písm. b) a § 16 ods.
1 písm. f) ZOPK. Z uvedeného vyplýva, že nebolo možné uvedenú námietku žalobcu vyhodnotiť z
hľadiska jej relevancie ako spôsobilú na konštatovanie nezákonného postupu zo strany žalovaného
orgánu verejnej správy.
33. V druhej časti žalobca namietal tú skutočnosť, že aj keď sa má predmetná činnosť uskutoční v
území európskeho významu SKUEV0307 Tatry, prvostupňový orgán nevydal odborné stanovisko podľa
§ 28 ods. 4 ZOPK. Z administratívneho spisu síce nevyplýva, že žalobca v administratívnom konaní
nesúhlasil s týmto postupom, a ani že namietal obsah stanoviska Správy TANAP - podľa rozhodovacej
praxe je však prípustné uplatniť v správnej žalobe aj také námietky, ktoré žalobca nenamietal v
pôvodnom konaní pred druhostupňovým správnym orgánom. Mimo uvedeného správne súdne konanie
nie je pokračovaním administratívneho konania. Vychádzajúc zo znenia § 28 ods. 2 ZOPK, akýkoľvek
plán alebo projekt, ktorý priamo nesúvisí so starostlivosťou o územie patriace do európskej sústavy
chránených území, navrhované chránené vtáčie územie alebo územie európskeho významu alebo nie
je pre starostlivosť oň potrebný, ale ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii
s iným plánom alebo projektom na toto územie významný vplyv, podlieha hodnoteniu jeho vplyvov
na takéto územie z hľadiska cieľov jeho ochrany. Z uvedeného je zrejmé, že okresný úrad nevydáva
odborné stanovisko vždy - ale vtedy, ak plán alebo projekt nesúvisiacu so starostlivosťou o označené
územie môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným plánom alebo projektom na toto územie
významný vplyv. Za účelom posúdenia tejto otázky si okresný úrad vyžiadal stanovisko Správy TANAP
ako príslušného orgánu ochrany prírody. Podľa stanoviska orgánu ochrany prírody výmena nefunkčných
plastových vzduchovým potrubí a plastových šácht na existujúcom zasnežovacom zariadení v rámci
jeho údržby a opravy nebude mať negatívny vplyv na územie európskeho významu SKUEV0307 Tatry.
Zároveň bolo odporúčané vydať príslušné povolenia. V danom prípade nešlo o umiestnenie akejkoľvek
novej stavby, ale výlučne o udržiavacie práce na už existujúcom zasnežovacom zariadení v zmysle § 56
písm. h) Stavebného zákona, kedy v zmysle zákona stavebné povolenie ani ohlásenie sa nevyžaduje
pri udržiavacích prácach, pri ktorých nie je predpísané ohlásenie podľa § 55 ods. 2 písm. d) <https://
www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1976/50/20200425>. Na základe uvedeného žalovaný ako aj
prvostupňový orgán dôvodne vyhodnotili, že nebolo potrebné postupovať v zmysle § 28 ods. 4 zákona
o ochrane prírody a krajiny a vydávať v jeho zmysle odborné stanovisko. Ak teda správny orgán
povolenie výnimky odôvodňoval tým, že povolené činnosti svojim rozsahom a spôsobom vykonávania a
dočasnosťou trvania, za dodržania stanovených podmienok nemôžu ohroziť predmet ochrany v daných



chránených územiach (realizujúc sa v území, v ktorom sú vybudované zjazdovky a ich infraštruktúra) a
tieto činnosti nepredstavujú nové zásahy v území funkčne vymedzenom za účelom lyžiarskych športov;
nebolo možné zo strany správneho súdu mu vytknúť nesprávne zistenie skutkového stavu a na neho
nadväzujúce právne posúdenie. Správny súd rovnako nemohol vytknúť žalovanému vlastné zistenia
pri posudzovaní vymedzenia stavebného priestoru páskami a jeho záveru o súlade s § 16 ods. 1
písm. a) v znení § 15 ods. 1 písm. g) ZOPK. Rovnako pri rekonštrukčných prácach by nedošlo k
umiestňovaniu nových línií sústavy zasnežovania a k vytváraniu nových stavebných objektov, ide o
výmenu už existujúcich častí zasnežovacej sústavy, a preto navrhnutými rekonštrukčnými prácami nebol
dotknutý zákaz podľa § 16 ods. 1 písm. i) ZOKP. Vychádzajúc z uvedených skutočností, citovaných
právnych predpisov správny súd dospel k záveru, že správne orgány oboch stupňov správne zistili
skutkový stav a vec správne právne posúdili v zákonnom rámci, v ich konaní sa nevyskytli vady, ktoré
by mali negatívny vplyv na zákonnosť ich rozhodnutí. Správny súd preto žalobu žalobcu zamietol ako
nedôvodnú podľa § 190 SSP.
34. O náhrade trov konania správny súd rozhodol podľa § 168 SSP a úspešnému žalovanému nepriznal
právo na náhradu trov konania, pretože nezistil podmienky, na základe ktorých to možno spravodlivo
požadovať. Žalovanému nevznikli ani trovy právneho zastúpenia. Ďalším účastníkom správny súd
nepriznal právo na náhradu trov konania podľa § 169 SSP, pretože ich nevyzval na splnenie takých
povinností, ktoré by im spôsobili vznik trov konania.
35. Toto rozhodnutie senát Krajského súdu v Bratislave prijal pomerom hlasov 3 : 0 (§
139 ods. 4 SSP).

Poučenie:

Proti tomuto rozsudku možno podať kasačnú sťažnosť v lehote jedného mesiaca od jeho doručenia
na Krajský súd v Bratislave. Ak bolo vydané opravné uznesenie, lehota plynie znovu od doručenia
opravného uznesenia len v rozsahu vykonanej opravy.

V kasačnej sťažnosti sa má popri všeobecných náležitostiach (§ 57 SSP) uviesť
označenie napadnutého rozhodnutia, údaj, kedy bolo napadnuté rozhodnutie doručené sťažovateľovi,
opísanie rozhodujúcich skutočností, aby bolo zrejmé, v akom rozsahu a z akých dôvodov podľa § 440
SSP sa podáva (sťažnostné body) a návrh výroku rozhodnutia (sťažnostný návrh). Sťažnostné body
možno meniť len do uplynutia lehoty na podanie kasačnej sťažnosti.

V konaní o kasačnej sťažnosti musí byť sťažovateľ alebo opomenutý sťažovateľ v zmysle § 449
ods. 1 SSP zastúpený advokátom. Kasačná sťažnosť a iné podania sťažovateľa alebo opomenutého
sťažovateľa musia byť spísané advokátom. Povinné zastúpenie advokátom v kasačnom konaní sa
nevyžaduje, ak má sťažovateľ alebo opomenutý sťažovateľ, jeho zamestnanec alebo člen, ktorý za neho
na kasačnom súde koná alebo ho zastupuje, vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa (písm.
a/); ide o konania o správnej žalobe podľa § 6 ods. 2 písm. c/ a d/ (písm. b/); je žalovaným Centrum
právnej pomoci (písm. c/).